Ta reda på vad som du mår bra av, så du kan öka motivationen. Negativa sinnestillstånd har en tendens att leva sitt eget liv och ibland kidnappa oss ända in i märgen. Du kan träna upp och välja att låta mer goda sinnestillstånd ockupera livet. Förutom mål, värderingar och andra motivationsfaktorer, som jag skrivit om tidigare i 3 nycklar till motivation, är det flera andra saker du kan göra för öka motivationen och energin.

Här kommer 7 saker du kan göra regelbundet för att öka motivationen och skapa goda sinnestillstånd:

1.       Gå på spaning på dig själv öka motivationen

Vad får ditt hjärta att sjunga? Vad tycker du är kul att göra? Vad får dig att må bra? Hur ofta lägger du in det du mår bra av i din tid? Vad skulle hända om du la mer tid på de glada människorna omkring dig och mindre på dem som stjäl energi? Vad mer skulle bli möjligt om du omger dig med människor som får ditt hjärta att sjunga? När du vet vad som får ditt hjärta att sjunga och hjärnan tonar in på samma frekvens och då vet du att du är motiverad.
Då sinnestillstånd smittar, se till att du är med positiva människor som ser dig och uppskattar din person. Då får du energi att se andra och sprida mer av dina goda sinnestillstånd till dem. Den magiska ekvationen är, att när du investerar i dina goda sinnestillstånd så förräntar det sig på ett positivt sätt.
Lyssna på din interna dialog. Vad säger du egentligen till dig själv? Hur juste är du? Ger du dig själv en chans att utvecklas och bli bättre? När du börjar lyssna på dig själv kan du också börja fundera på vad du vill ändra så att du mår bättre.

Mental träning2.       Träna Mental Träning regelbundet

Mental Träning reparerar hjärnan och minskar stressen. Stressen är det största hotet mot vårt välmående. En stressad hjärna kan inte tänka klart och mycket tid går åt till att vara frustrerad och leta efter saker som du förlagt. Att dra sina tankar genom stressade negativa filter kan vara förödande för dina resultat, du fattar inte lika kloka beslut som när du är avslappnad och fokuserad. Mental Träning regelbundet varje dag förebygger och reparerar skadorna i hjärnan som uppstår vid långvarig stress.

3.       Rör på dig

Rör dig i 30 minuter utomhus i dagsljus, det fyller på serotonin och endorfinnivåerna.

Flera studier visar att en aktivitet varje dag så du blir svettig minskar stresshormonerna, ökar cirkulationen, smidigheten och kroppsbalansen samt tränar och skyddar hjärnan mot demens och underfunktion. Hjärnsynk, nämligen träning i takt som dans eller annan aktivitet i grupp, stimulerar hjärnan och ökar motivationen. Att träna korsövningar är särskilt bra för välmåendet och hjärnans tillväxt som plastiskt organ. Styrketräning kan göras till medveten träning då du fokuserar på varje muskel som du tränar. Träning i olika tempo är också bra för kroppen och nervsystem som yoga och annan övning i ultrarapid.
Hormonellt så ökar endorfinerna och serotoninet. Endorfin är kroppens eget morfin som gör att du mår bra och blir glad, förutom att det verkar smärtstillande som gör att du glömmer bort det som smärtar dig och fokuserar på glädjen och motivationen. Serotonin är en transmittorsubstans som är viktig för välbefinnandet och är en bov i dramat runt depressioner. Det balanserar våra känslor och påverkar glädje, välmående och livslust samt hunger. Vid långvarig stress, tömmer vi våra depåer av serotonin och det hjälper inte med antidepressiva medel, som endast frisätter det serotoninet vi redan har. Det är därför oerhört viktigt att fylla depåerna, inte bara ta ut dem. De två viktigaste sätten att fylla på serotoninet är via dagsljus i ögonen samt genom mat.

4.       Ät bra mat för att öka motivationen

Matens betydelse för humöret är betydande. Socker och liknande kolhydrater är vårt största hot mot välmåendet och det ökar inflammatoriska processer i hela kroppen även i hjärnan som påverkar motivationen och humöret negativt. Vi behöver fylla på med både bra fettsyror och tryptofanrik kost. Tryptofan används vid bildandet av serotonin och melatonin som är et välmående hormon som bildas i Epifysen. Det finns bland annat i avokado, ost, ägg och fågel. Att hela tiden fylla på med serotonin är avgörande för hur du mår, din motivation och dina sinnestillstånd.
”Food and mood” heter en av mina föreläsningar där får man veta mer om hur maten vi äter påverkar vårt välmående.

5.       Sov gott för att öka motivationen

Epifysen, välmåendets körtel, bildar melatonin som är viktigt för dygnsrytmen. Det är viktigt att ta hand om sin epifys och komma in i en bra dygnsrytm. En riktigt god sömn gör att våra celler i kroppen och även i hjärnan får en chans att repareras. Hjärnan behöver dessutom bearbeta händelser och inlärning i sömnen. En oregelbunden sömn påverkar hela kroppens hormonsystem. Det viktiga är att ta hand om sin epifys, se till att du får i dig tillräckligt med magnesium och att lägga dig vid samma tid varje dag. Se till att du får sömn från ca 22.00, allt du sover före kl 00.00 är viktigt för hälsan. Det anses att en sömn på 7 -8 timmar är optimalt. Behovet av sömn är varierande hos olika personer. Sömnen kan störas av bildskärmar från TV, läsplattor och mobiler. Din energinivå ökar och du kan upprätthålla din motivation.

Sinnestillstand6.       Öva upp din positiva sida

Det du fokuserar på får du mer av. Den gamla klassiska övningen att summera varje dag med tre positiva saker som hänt, hjälper dig med ditt fokus. Skriv gärna dagbok. Det finns alltid något positivt som hänt varje dag, även om du inte alltid tänker på det. Var nyfiken på hur andra gör och lyssna på dem som är positiva, vad säger de hur agerar de? Ställ frågor om hur de tänker, det gör att du skaffar dig ännu bättre strategier. Det kan öka motivationen väsentligt.

7.       Var snäll och öka motivationen

Följ snällhetstrenden. Att verkligen se andra och ge dem uppmärksamhet är viktigt. Att ge dem uppmuntran, komplimanger och positiv feedback. Att ge bort något, att bry sig om andra och hjälpa andra, får dig själv att må bättre. Det finns beskrivet i uttrycket  ”givers gain” att du till och med mår bättre än den du hjälper.
När du ler mot andra, skapas en positiv känsla och en kram frisätter ett annat må bra hormon oxytocin både hos dig själv och mottagaren. Hjälp en person varje dag med något och du får tiofalt tillbaka.

Allt mer uppmärksammas vikten av det snälla ledarskapet hur effektiviteten och arbetsglädjen ökar i organisationer och team när chefen uppmärksammar sina medarbetare. Bland annat har Google upptäckt att det är just snällhet som är skillnaden för att skapa framgångsrika team.

Efterord från Må Bra Cocktailen

Må bra cocktailInvestera i dina goda sinnestillstånd för att öka motivationen med automatik.
Det som får hjärtat och hjärnan att sjunga i takt skapar ett gott sinnestillstånd. Släpper du sedan fram sången och bara följer med känslan hamnar du i flow. Det där tillståndet som representeras av att allt flyter på utan ansträngning, när du glömmer tid och rum och kroppen rör sig av sig själv utan att du behöver tänka på det.

Och du, kom ihåg att vara snäll mot den viktigaste personen i ditt liv – du själv.

Givetvis finns perioder när du behöver bejaka mer tuffa tillstånd, som t.ex. sorg. Det viktiga är att du också tränar upp hur du kan göra för att släppa sorgsenheten som klistrar sig fast för länge och hur du kan blanda din sorg med humor för att bearbeta det du behöver.

Unna dig en stund varje dag att reflektera över vad du kan göra bättre för dig själv. Det är du värd!

Ingalill Vestman

Intressanta artiklar i ämnet:

6 hälsoeffekter av Mental Träning
Minska åldrandet med Mental Träning
3 nycklar till motivation
4 sätt att träna hjärnans nybildning
Epifysen den stressade tallkottkörteln
Snällhetstrenden

Boka tid för rådgivning: