D-vitamin för humör, hormoner, immunförsvar

25 feb, 2021 | Egenvård, Hormoner | 2 Kommentarer

En av de viktigaste vitaminerna för hormonbalansering och immunförsvar är D-Vitamin

D-vitamin - bra kosttillskott

Ursprungligt publicerad 20150201
Uppdaterad 20210225

D-vitamin är egentligen ett hormon. Det är unikt på grund av dess effekter och att det är ett steriodhormon som gynnar balansen mellan de olika hormonproducerande organen och på så sätt hela hormonbalanseringen. D-vitamin är också en fettlöslig vitamin och återfinns därför i fet mat. De två huvudsakliga formerna är vitamin D2 (ergokalciferol) och vitamin D3 (kolekalciferol).

Allt mer forskning talar för att D-vitaminbrist har en roll i mängder av sjukdomar. Infektionssjukdomar, vinter- och vårdepressioner, cancer, hjärtsjukdom, benskörhet, autism, generell värk/fibromyalgi, övervikt. Ja listan på sjukdomar där ett samband misstänks är lång.

Viktiga effekter:

D-vitaminet påverkar effekten av hundratals gener i de flesta av kroppens celler. Potentiellt kan det därför påverka hälsan på mängder av sätt.

  • Stödjer bildandet av Serotonin (signalsubstans för välmåendet).
  • Motarbetar överskotts Kortisol (stresshormon).
  • Stödjer produktionen av Tyroxin (sköldkörtelhormon).
  • Reglerar upptaget av Angiotensin (peptidhormon för reglering av blodtryck och skyddande mot depression).
  • Förbättrar transporten av Kalcium och Fosfor (för nybildning av ben och tänder).
  • Skyddar nervcellerna.
  • Förhindrar utveckling av autoimmuna sjukdomar.
  • Stödjer immunförsvaret, bla nödvändigt för bildandet av T-celler och skyddar mot cytokinstormar.

ägg är källa till D-vitaminVitamin D3 bildas från kolesterol i huden när den utsätts för solljus. Det kan även fås genom maten:
Lever
♥ Fet fisk: ät så ren fisk som möjligt, fiskade i rena vatten.
♥ Torskleverolja är en bra källa till D vitamin och innehåller naturligt med A -vitamin.
♥ Äggula
♥ Feta mejeriprodukter

Vitamin D2 kan endast fås via maten:

♥ Svamp:
kantareller och några andra svampar som växt ute i naturligt ljus inte odlade i mörker)
♥ Alger: vissa alger innehåller D-vitamin

D-vitamin genom huden:

Runt ekvatorn är vinkeln på solens strålar så att den träffar huden på ett optimalt sätt för att bilda D-vitamin. Vi som lever i Norden kan sällan tillgodogöra oss strålarna då vinkeln inte är optimal ens på sommaren. Om du använder solkräm hämmas upptaget. Dessutom bildas D-vitamin med hjälp av kolesterol på huden och det duschar vi oftast bort med varmt vatten, tvål och duschkräm. Man bör alltså inte duscha inom 48 timmar före man går ut i solen för att inte duscha bort kolesterolet och hur många av oss väntar så länge med dusch? Då återstår att få i sig D-vitamin genom mat och kosttillskott.

D-vitamin genom kosttillskott:

Allt fler forskare är överens om att livsmedelsverkets rekommendationer är för låga och många menar att följande dos är mer optimala:  2000-5000 IE per dag.  Många äter betydligt mer.
Mängden skrivs ibland i mikrogram (µg). 1 µg D-vitamin = 40 IE.
2 000 IE motsvarar 50 µg och 3000IE motsvarar 75 µg

Det är bra att hålla koll på sina nivåer. D-vitamin kan testas via blodprov 25-OH-D, kolla med din Vårdcentral.
Det är inte alltid läkaren känner till hur viktigt det är med D-vitamin vid  tex.depressioner, hormonell obalans och benskörhet och hur viktigt det är att äta D3 vitamin tillsammans med K2 för att balansera biverkningar och för optimal effekt.

D-vitamin bör ligga på 50–80 ng (nanogram)/ml (125–200 nmol/l). Ett bra skydd verkar finnas på nivåer 150 – till max 250 nmol. Annars kan man anpassa dosen D-vitamin och göra om provet efter några månader. Vid nivåer under 50 ng/ml bör en högre dos sättas in för att snabbt höja nivåerna. Därefter får man följa upp och se vilken nivå som är optimal för varje individ.

Försiktighet med D-vitamin:


Som med allt är det viktigt att inte överdosera i onödan, bla för att för mkt D3 vitamin intag kan ge brist på A-vitamin – vilket då blir negativt för immunförsvaret. Ät därför gärna naturligt A-vitamin tillsammans med D vitamin när du tar det regelbundet och i högre doser.

Vid vissa problem som tex hormonell obalans kan det vara bra att under en period ta höga doser. Andra situationer när människor tagit höga doser för att stärka immunförsvaret är vid svårare sjukdomar som cancer.

Det är viktigt att veta att D-vitamin kan ge besvär från galla och njurar för dem som har de problemen Det handlar om doser över 3000IE.

Vid vissa ovanliga sjukdomstillstånd bör man undvika D-vitamin ett exempel är ME (kroniskt trötthets syndrom).

K-vitamin, Kalcium, Magnesium

Viktigt också att ta K-vitamin tillsammans med D vitamin. K vitamin gör det möjligt för kalcium att transporteras bort från kärlen. Vid benbildningen stimulerar D-vitamin bildandet av benproteinet osteokalcin. D-vitamin höjer också blodets nivå av kalcium. K-vitamin gör så att osteokalcinet kan binda till sig kalcium och föra in det i skelettet. Kalcium behövs mot tandlossning, bentätheten har att göra med förhållandet kalcium och fosfor, viktigt vid förlamningar, tjocktarmscancer, bröstcancer, minskar kroppsfett och vikt, minskar MS besvär, gravida behöver kalcium för blodtrycket. Det man också ska komma ihåg är att det inte är kalcium som skyddar mot benbrott utan det är magnesium som håller benet elastiskt.

Mer information om hormonet D-vitamin

  • Adolf Windaus fick nobelpriset 1928 för sin upptäckt att D-vitamin är ett hormon.
  • D-vitamin bildas i huden av kortisol genom att solens strålar träffar huden. Det kan ske när solen står mer 48 grader över horisonten. Det gör den alltför sällan på våra breddgrader, det är därför som vi behöver ha koll på D-vitamin nivåerna och ta extra tillskott. Äldre och mörkhyade har ännu större risk för att drabbas av brist.
  • Latitudsjukdomar är vanligare hos oss på de nordliga breddgraderna och drabbar de som har brist. Exempel är årstidsdepression, diabetes typ 1, MS, och cancer i prostata, tjocktarm och bröstcancer.
  • I artiklar från bla British Medical Journal beskrivs D-vitamin som en designerdrug vid respiratoriska sjukdomar av virustyp.
  • Vitamin-hormonets roll i immunsystemet verkar vara inblandat i första delen av immunförsvaret, som en grovsortering av olika virus och bakterier. Om virus tar sig förbi detta första försvar så aktiveras immunförsvaret som börjar bilda specifika antikroppar. D-vitamin spelar roll för både bildningen T-minnesceller och Betaceller.
  • Ett spanskt protokoll har visat effekt av att i akuta skeden av Covid 19 ge dropp med 20 000 IE dagligen intravenöst.
  • Tillskott av D-vitamin rekommenderas bla i England, Frankrike och Finland. I Sverige har det funnits ett motstånd för rekommendationer från myndigheterna och sociala media har censurerat inlägg om vitaminet kopplat till Covid 19.

 

Kommentar av Ingalill Vestman:

Själv äter jag D-vitamin som kosttillskott varje dag för att balansera mina hormoner och stärka immunförsvaret.
Under perioder har jag ätit upp till 10 000 IE/dag.
Annars tar jag 3000IE som underhållsdos under sommaren och 6000IE på vintern. De kapslar jag äter från Alpha plus innehåller även K2, Astaxantin (starkt antioxidant) och kokosolja för bästa upptag och effekt. D-vitamin med K2, astaxantin i kokosolja.
Jag kombinerar givetvis alltid med Magnesium varje dag.

Ingalill Vestman
”Sjuksköterskan som blev frisk” från en autoimmun sjukdom med hjälp av Funktionsmedicin. Idag är hon vidareutbildad inom funktionsmedicin för legitimerad vårdpersonal och har en Funktionsmedicinsk mottagning online och i Ystad.

Du kan boka tid för konsultation inom t.ex. följande områden:

Analyser och provtagning:

2 Kommentarer

  1. Ingela Uhrbom 74 år

    Svullna anklar,svullna armar,svullen under fötterna inflammation i handen 2 dagar sen bra o värdarna är bra enl läkaren, undrar varför har haft det i ca 10 -15 år ingen läkare har tagit detta på allvar. vad göra.. Har fel på sköldkörteln

    Svara
    • Ingalill Vestman

      Hej Ingela. Verkar vara en låggradig inflammation som du dras med. Som funktionsmedicinare letar vi efter grundorsaken till olika besvär. Låggradiga inflammationer som ger diffusa besvär liksom obalans i sköldkörteln kan ofta orsakas i mikrobiomet i tarmen. Vi ger inte så mkt råd på sociala media och via mail, det är så många variabler jag behöver känna till för att kunna hjälpa dig. Vi jobbar med tester för att kunna veta mer precist vad som kan balanseras ”Test don`t guess”. Det är ofta en kombination av livsstil, stress, näring och att eliminera det som skapar problemen för att kunna bygga upp igen. Du är välkommen att boka tid för ett funktionsmedicinskt nybesök där jag ställer många frågor och vi tillsammans kommer fram till vad som skulle kunna fungera för dig och vilka tester som är aktuella. I det paketet ingår även ett besök som uppföljning. Varma hälsningar Ingalill Vestman

      Svara

Skicka en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *