En av de viktigaste vitaminerna för hormonbalansering och immunförsvar är Vitamin D

D-vitamin - bra kosttillskottD-vitamin brukar räknas till ett prehormon. Det är unikt på grund av dess effekter och att det är ett steriodhormon som gynnar balansen mellan de olika hormonproducerande organen och på så sätt hela hormonbalanseringen. D-vitamin är fettlösliga vitaminer och återfinns därför i fet mat. De två huvudsakliga formerna är vitamin D2 (ergokalciferol) och vitamin D3 (kolekalciferol).

Allt mer forskning talar för att D-vitaminbrist har en roll i mängder av sjukdomar. Infektionssjukdomar, vinter- och vårdepressioner, cancer, hjärtsjukdom, benskörhet, autism, generell värk/fibromyalgi, övervikt… listan på sjukdomar där ett samband misstänks är lång.

Viktiga effekter:
D-vitaminet påverkar effekten av hundratals gener i de flesta av kroppens celler. Potentiellt kan det därför påverka hälsan på mängder av sätt.

  • Stödjer bildandet av Serotonin (signalsubstans för välmåendet).
  • Motarbetar överskotts Kortisol (stresshormon).
  • Stödjer produktionen av Tyroxin (sköldkörtelhormon).
  • Reglerar upptaget av Angiotensin (peptidhormon för reglering av blodtryck och skyddande mot depression).
  • Förbättrar transporten av Kalcium och Fosfor (för nybildning av ben och tänder).
  • Skyddar nervcellerna.
  • Förhindrar utveckling av autoimmuna sjukdomar.
  • Stödjer immunförsvaret.

ägg är källa till D-vitaminVitamin D3 bildas från kolesterol i huden när den utsätts för solljus. Det kan även fås genom maten i bland annat äggula, lever och feta mejeriprodukter.

Vitamin D2 kan endast fås via maten, och då främst från kantareller och några andra svampar och vissa alger.

D-vitamin genom huden:

Runt ekvatorn är vinkeln på solens strålar så att den träffar huden på ett optimalt sätt för att bilda D-vitamin. Vi som lever i Norden kan sällan tillgodogöra oss strålarna då vinkeln inte är optimal ens på sommaren. Om du använder solkräm hämmas upptaget. Dessutom bildas D-vitamin med hjälp av kolesterol på huden och det duschar vi oftast bort med varmt vatten, tvål och duschkräm. Man bör alltså inte duscha inom 48 timmar före man går ut i solen för att inte duscha bort kolesterolet och hur många av oss väntar så länge med dusch? Då återstår att få i sig D-vitamin genom mat och kosttillskott.

D-vitamin genom kostillskott:

Allt fler forskare är överens om att livsmedelsverkets rekommendationer är för låga och många menar att följande dos är mer optimala:  2000-5000 IE per dag.  Många äter betydligt mer.
Mängden skrivs ibland i mikrogram (µg). 1 µg D-vitamin = 40 IE.
2 000 IE motsvarar 50 µg och 3000IE motsvarar 75 µg

D-vitamin kan testas via blodprov 25-OH-D, kolla med din Vårdcentral.
Det är inte alltid läkaren känner till hur viktigt det är med D-vitamin vid  tex.depressioner, hormonell obalans och benskörhet och hur viktigt det är att äta D3 vitamin med K2 för optimal effekt.

D-vitamin bör ligga på 50–80 ng (nanogram)/ml (125–200 nmol/l).
Annars kan man anpassa dosen D-vitamin och göra om provet efter några månader. Vid nivåer under 50 ng/ml bör en högre dos sättas in för att snabbt höja nivåerna. Därefter får man följa upp och se vilken nivå som är optimal för varje individ.

Försiktighet med D-vitamin:
Som med allt är det viktigt att inte överdosera i onödan, bla för att för mkt D3 vitamin intag kan ge brist på A-vitamin – vilket då blir negativt för immunförsvaret.

◊ Vid vissa problem som tex hormonell obalans kan det vara bra att under en period ta höga doser. Andra situationer när människor tagit höga doser för att stärka immunförsvaret är vid svårare sjukdomar som cancer, det handlar också om kortare perioder.

◊ Det viktigt att veta att D-vitamin kan ge besvär från galla och njurar för dem som har de problemen Det handlar om doser över 3000IE.
◊ Vid vissa ovanliga sjukdomstillstånd bör man undvika D-vitamin ett exempel är ME (kroniskt trötthets syndrom).

K-vitamin, Kalcium, Magnesium

Viktigt också att ta K-vitamin tillsammans med D vitamin. K vitamin gör det möjligt för kalcium att transporteras bort från kärlen. Vid benbildningen stimulerar D-vitamin bildandet av benproteinet osteokalcin. D-vitamin höjer också blodets nivå av kalcium. K-vitamin gör så att osteokalcinet kan binda till sig kalcium och föra in det i skelettet. Kalcium behövs mot tandlossning, bentätheten har att göra med förhållandet kalcium och fosfor, viktigt vid förlamningar, tjocktarmscancer, bröstcancer, minskar kroppsfett och vikt, minskar MS besvär, gravida behöver kalcium för blodtrycket. Det man också ska komma ihåg är att det inte är kalcium som skyddar mot benbrott utan det är magnesium som håller benet elastiskt.

Kommentar av Ingalill Vestman:
Själv äter jag D-vitamin som kosttillskott varje dag för att balansera mina hormoner och stärka immunförsvaret.
Under perioder har jag ätit upp till 10 000 IE/dag.
Annars tar jag 3000IE som underhållsdos under sommaren och 6000IE på vintern. De kapslar jag äter från Alpha plus innehåller även K2, Astaxantin (starkt antioxidant) och kokosolja för bästa upptag och effekt.

D-vitamin med K2, astaxantin i kokosolja.

Jag kombinerar givetvis alltid med Magnesium varje dag.

Ingalill VestmanIngalill Vestman är ”sjuksköterskan som blev frisk med hjälp av Må bra cocktailens 5 ingredienser.

Idag jobbar hon med att sprida sina kunskaper i hälsa och komplementärmedicin genom artiklar, egen mottagning och rådgivning. Kontakta Ingalill här

Må bra cocktailen har fem ingredienser för hälsa hos människan, hjärtat och själen.

Cocktailglas Må bra cocktail