Löpning bäst för fettförbränning?Löpning eller promenader för fettförbränning?

Jag har många gånger fått frågan om vad som ger bäst fettförbränning. Först och främst beror det på dina förutsättningar. Är du överviktig eller har problem med knäna eller av andra skäl inte kan springa/jogga skulle jag definitivt säga att promenaderna är bäst att börja med.

Men jämför du fettförbränning om du går eller springer samma runda så skulle jag påstå att springa ger mer! Dels ökar du pulsen mer, ”pumpen” får jobba hårdare, de stora muskelgrupperna aktiveras betydligt mer och efterförbränningen är högre. Dessutom får man bättre kondition och i längden gör det mycket för både hälsa och fettförbränning, man orkar ju ta i mer och det innebär att man gör av med mer energi! Testa själv, vilket ger mest eftersvettning och vilket ger en känsla av att du faktiskt har tränat? Min erfarenhet är att det är lätt att bli bekväm och vi fortsätter ta våra promenader.. Kroppen vänjer sig och resultaten uteblir. Se till att utmana kroppen lite!

Men vilken är den bästa träningen?
-Den som blir av!

Går man ut för hårt i början och springer lite längre eller snabbare än kroppen var tränad till så är det lätt att man tröttnar snabbt och inte gör någonting alls i stället. Då är ju definitivt promenaderna bättre!

Ha en förutbestämd runda som tar ungefär en timme att promenera. Börja sedan så smått jogga lite av rundan. Varje gång kan du utmana dig själv att jogga lite längre sträckor. Intervaller mellan lyktstolpar är perfekt att börja med. Spring ett visst antal stolpar och gå ett visst antal..

Tillslut kommer man in i vanan att springa och jag lovar, att när det kommer så är det något av det bästa som finns! Jag vet inget som frisätter endorfinerna bättre än att springa och då pratar jag inte om något snabbt tempo som krävs! Lugn jogging är mer än tillräckligt för att sväva fram av endorfinerna efter ett tag.

(Gästbloggare: Lina Vestman)