ModigHar du varit i livskris någon gång? När livet vänds upp och ner?  När du får svindel av att se ut över den okända framtiden. När underlaget känns som gungfly och man är skiträdd och vågar gå ändå. Det är då i livskrisens tuffa ögonblick som ett kraftfullt Mindset är en bra livlina.

Den här månaden har jobbat med just detta stora och tuffa situationer med ett par av mina coachingklienter, som vill vidare i sitt liv och inte vet hur, eller hindras av sina rädslor. Jag använder ofta metaforiska bilder för att skapa större öppenhet för att våga.

Robert Dilts University of California som jag utbildat mig för och som är en av mina förebilder inom området mental hälsa, har utvecklat en process som bygger på modellen Neurologiska nivåer för de olika livskriserna man går igenom i livets villervalla. Han baserade processen på Gregory Batessons tankar om hur vi processar information genom logiska nivåer.

”The point of no return”
Den handlar om den där situationen när du är rädd och du vet att det finns ingen återvändo. Du kan inte gå bakåt och inte stanna kvar, du måste ta dig igenom och framåt. Det är de där större förändringsprocesserna i livet. De där faserna i livskvillret, de när du kommit till en punkt när du vet att du måste lämna något bakom dig, för att ge plats åt något nytt. Och när du gjort det blir du aldrig samma person igen, du har ändrat dina värderingar och övertygelser på något sätt. Det är både skrämmande, kittlande och häftigt. Att våga släppa taget och vara uppe i luften innan du landat med båda fötterna.

Hero´s journey
Dilt´s kallar processen för Hero´s journey och det är verkligen så det känns, att vara en modig hjälte som tar sig förbi alla faror. Processen tar dig igenom olika förändringsnivåer steg för steg, de kallas Neurologiska nivåer. En fantastiskt coachingprocess inom NLP som har hjälpt mig och många andra genom olika förändringar i livet. Då när livet skakas om och allt värderas på nytt, du vänder på varje sten och hittar nya vägar genom livets vindlingar.

Neurologiska nivåer NLPOmgivningVAR befinner du dig idag och vart ska du?

BeteendeVAD är det du gör idag och vad behöver du förändra?

FörmågaHUR gör du det du gör, finns det något du behöver förändra och utveckla?

Värderingar och övertygelser VARFÖR gör du det du gör? Vad är viktigt och vad är sant?

IdentitetVEM är du, hur uppfattas du och hur vill du bli uppfattad?

Högre syfteFÖR VEM? FÖR VAD? Vilken mening har ditt liv och varför är du här egentligen?

Hur gör du när du hamnar i livskris? Fryser till is och stannar upp? Kastar dig ut och tar genast itu med att lösa situationen? Ja det finns många olika sätt att göra detta på.

När du tänker tillbaka hur har du tagit dig igenom dina livskriser?

Under januari är Må bra cocktailens ingrediens MINDSET, under februari bloggar jag om MORMONER och hormonbalansering.