Visste du att 80% av immunförsvaret sitter i magen?

Citat om stress och matUppdaterad 20190210
För immunförsvaret är det viktigt vad och hur du äter, detta för att underlätta kroppens matsmältning och upptag av näringsämnen. Dessutom finns 80% av immunförsvaret i mag-tarmkanalen i form av bl.a. ”snälla mikrober”. Vår naturliga bakterieflora väger 0,5-1,5 kg och är ett viktigt skydd mot inflammationer. Det spelar inte någon roll vad du äter om du inte har en bra miljö för näringsämnena att tas upp i kroppen. Obalans i immunförsvaret, ger ett minskat upptag av näringsämnen.

Obalans i mag-tarmkanalen med påverkan på immunförsvaret, visar sig som ihållande besvär av:

  • Halsbränna
  • Uppsvullen mage
  • Rapning och eller gaser
  • Illamående
  • Förstoppning
  • Diarré
  • Återkommande infektioner

De största bovarna för en god tarmhälsa och minskat immunförsvar är:

  • Stress
  • Miljögifter
  • Läkemedel som antibiotika, NSAID(Ipren och liknande) och syrahämmande magmediciner som Omeprazol.
  • Snabbmat och charkuterier
  • Socker
  • Gluten

Skaffa en god mag-tarmhälsa genom att:

  • Minska stress, ät sakta och tugga noga.
  • Ät antiinflammatorisk kost
  • Ät mer ekologiska grönsaker och bär, använd egna kryddblandningar och undvik halvfabrikat.
  • Ät max 500gr rött kött/vecka. Ta bort charkuterier. Ät mer ekologisk fisk, skaldjur och fågel.
  • Öka fibrer som ger näring till mikrobiomet bakterierna – prebiotika.
  • Ta bort allt socker i kosten. Söta med lite honung som innehåller en mängd bra och läkande nutrienter.
  • Ta bort gluten som kan verka irriterande på tarmarna
  • Ät probiotika – mjölksyrade grönsaker, kimchi, kombucha, miso mm.

Immunförsvaret stärks när du äter sakta, så maten stannar längre i munnen, och väljer mat som stannar länge i magsäcken för en ökad matsmältning. Då blandas maten med viktiga enzymer som hinner bryta ner kosten. När maginnehållet kommer till tjocktarmen är det viktigt att underlätta för innehållet att lättare passera så kroppen kan göra sig av med slaggprodukterna.

Följ de förebyggande råden ovan med följande tillägg för att stärka immunförsvaret:

  • Extra intag av Probiotika – goda bakterier. Tänk på att det ska vara minst 30 miljarder bakterier av olika stammar för att du ska få bra verkan.
  • Öka enzymintaget. Enzymer finns normalt i grönsaker och frukt men en störd tarmflora innebär att du får stödja med extra intag av enzymer. Bra enzymtillskott är DigestZym och AllZym
  • Ta bort gluten och mjölkprodukter under 6 månader.
  • Öka intaget av gurkmeja, kanel, ingefära och kardemumma. Dessa ökar matsmältningen och läker.
  • Testa saltsyran. Saltsyran har en viktig funktion och hjälper till att bryta ner protein. Många har för lite saltsyra vilket gör att de onda bakterierna får fäste. Se nedan hur du gör det enkla testet.

Det finns andra viktiga behandlingar för immunförsvaret och maghälsan beroende på dina symtom.

Mer fakta

Magtarmkanalen och immunförsvaretMag- och tarmkanalen är 7 meter lång från munhålan till ändtarmsöppningen. Den viktigaste uppgiften är att bryta ner maten så alla näringsämnen kan sugas upp och forslas ut till kroppens alla celler.

Mag-tarmkanalen är klädd med en slemhinna, det säger sig självt att är det inflammatoriska processer och obalans så hämmas matsmältningen och upptaget av näringsämnen. Viktigt är vilket PH man har och om det finns störande gifter eller inflammationer.

Efter vägen finns en mängd körtlar som bildar enzymer och andra ämnen som bryter ner maten som saliv, galla, bukspott och tarmsaft. Här pågår också en mängd hormonproduktion såsom hunger och mättnads hormoner samt insulin som bla reglerar blodsockret.

Magsäcken

är en behållare där födan stannar upp för en kortare eller längre tid. Optimalt för matsmältningen är att maten stannar länge (4 timmar) i magsäckens sura miljö av bla saltsyra och får möjlighet att blandas med enzymer. Ju mer vätska eller finfördelad mat ju snabbare passerar maten. Risken då är att det passerar osmält mat ner i tarmen som orsakar inflammatoriska processer.

Tunntarmen

Har en yta stor som en tennisplan. Tunntarmen är 5 meter lång och kraftigt veckad för att ge så stor yta som möjligt det ökar möjligheterna för maximerat upptag.

Tjocktarmen

är 1,5 meter lång och ligger som en upp och nedvänd hästsko från vänster till höger. Här behövs bakterier och K-vitamin för att fortsätta bryta ner näringsämnena. Transporten underlättas av ett slem som bildas, samt sammandragningar i tarmen.

Vår naturliga bakterieflora väger 0,5-1,5 kg och är ett viktigt skydd mot bakterier, virus och parasiter. De goda tarmbakterierna står för 80% av immunförsvaret, det avlägsnar gifter, förbättrar tarmfunktionen, stärker tarmslemhinnan samt syntetiserar B-vitamin och K vitamin. Det påverkar även hormonproduktionen. När mikrobiomet rubbas sliter det på tarmslemhinnorna och tarmen släpper igenom allt större partiklar som kan tränga ut i blodbanan. Det får immunförsvaret att agera och en mängd allergiska reaktioner kan uppstå. Det kan utlösa både inflammatoriska och autoimmuna (nedbrytning av kroppens egna celler) sjukdomar.

Ändtarmen

är knappt 15 cm lång, där samlas avföringen med hjälp av reflexer pressas avföringen ut.

Testa din saltsyreproduktion:

Testa om du har brist på saltsyra genom att på fastande mage, inta en tsk bikarbonat i ½ glas vatten.
Bikarbonaten ska reagera med saltsyra i magsäcken och du vill rapa upp gasen.
Händer inget har du för lite saltsyra och då är det bra att äta det som tillskott i samband med matintag.

Låt maten bli din medicin!

Ingalill Vestman
Ingalill Vestmanär ”sjuksköterskan som blev frisk” med hjälp av Må bra cocktailens 5 ingredienser i samband med en autoimmun sjukdom. Idag arbetar hon med näringsmedicin och funktionsmedicin i egen mottagning både online och på plats i Ystad.

 

 

Du kan boka tid för konsultation inom tex följande områden:

Rådgivning – egenvård och hormonbalansering

 

Boka tid för rådgivning: