Sköldkörtelbesvär, den tysta epidemin – sjukvårdens misslyckande

sköldkörteln

Sköldkörtelbesvär är en av sjukvårdens mest misslyckade diagnoser och behandlingar. Det drabbar oftare kvinnor och provtagningen som erbjuds är undermålig. Det kan ta flera år av tuffa besvär och sjukskrivningar innan man får rätt diagnos och därefter lång behandlingstid innan man hittar rätt.
Det förekommer både under och överfunktion av sköldkörteln, underfunktion är det som ökar lavinartat, den kallas även den ”tysta epidemin”.  Många går i flera år med besvär utan att få hjälp. En störd produktion av sköldkörtelhormon påverkar hela kroppen. Kroppstemperatur, ämnesomsättning, välmående och kognitiva funktioner.
Det läkarvetenskapen glömmer idag är att vid sköldkörtelbesvär finns samtidigt ofta en obalans i något av de andra hormonproducerande organen, såsom könsorganen, bukspottkörteln och binjurar för att nämna några.

Du kan göra en hel del själv för att stödja sköldkörtelns funktion och stödja kroppens egen förmåga till läkning – homeostas.

Rätt näring vid sköldkörtelbesvär

Sköldkörtelproblem kan uppstå vid långvarig stress och av näringsbrist. Ibland från maten vi äter som innehåller bekämpningsmedel, antibiotika och andra hormonstörande ämnen. Ibland på grund av en obalans i mag-tarmkanalen som minskar upptaget av näringsämnen, oftast är det en kombination. Det är även viktigt att neutralisera antinutrienter för att öka näringsupptaget. Läs mer om det nedan.

För att sköldkörtelhormoner ska bildas krävs selen, zink, magnesium, jod och tyrosin (aminosyra). En brist på dessa gör att det inte bildas sköldkörtelhormoner.

Vitaminer, Mineraler och spårämnen vid sköldkörtelbesvär

Mineraler

  • Jod är det viktigaste ämnet för att producera sköldkörtelhormon. I Sverige får vi ofta i oss för lite jod. Jod återfinns i fisk, skaldjur, ägg, bönor, havssalt och alger. Den viktigaste och mest effektiva produkten jag hittat för att hormonbalansering och då speciellt sköldkörtelhormon, är Biofilam en koncentrerad kelp som användes bla i Ryssland för att läka strålningsskador från Tjernobylkatastrofen. Vid underproduktion av sköldkörteln är jod oerhört viktigt som tillskott. En bra produkt med innehåll av jod kan balansera sköldkörtelns produktion.
    Läs artikel: 8 skäl till att äta biofilam dagligen
  • Selen är en viktig mineral i sammanhanget då den hjälper T 4 hormonet att bilda aktivt T 3. Vid brist minskar cellernas energiproduktion (ATP) det får till följd försämrad ämnesomsättning och sämre ork.  I Norden har vi brist på Selen så vi behöver ofta ta tillskott för att må bra.
  • Magnesium Ännu en mineral som vi ofta har för lite av, vilket orsakar bla hjärtklappning och sömnrubbningar.

Vitaminer

  • D-vitamin Det är egentligen ett hormon som är unikt på grund av dess effekter. Det är ett steriodhormon som gynnar balansen mellan de olika hormonproducerande organen och bildandet av sköldkörtelhormonret Tyroxin (T4). Bör intas tillsammans med Magnesium och K2 och i betydligt högre doser än rekommenderat.
    Läs artikel: D-vitamin för hormonbalansering
  • A-vitamin finns i kött och ägg. Även i tex morötter där karotin omvandlas till A-vitamin.
  • B-vitamin är en grupp av vattenlösliga vitaminer som är viktiga för ämnesomsättningen, immunförsvaret och celldelningen. B-vitaminer finns i nästan all sorts mat såsom spannmål, ris och kött. Ändå behövs ofta tillskott då upptaget i tarmen är störd.

Fettsyror

Ta gärna ett fettsyretest så du får veta hur det står till med din fettsyrebalans mellan Omega 6 och 3 .
Omega3 är antinflammatorisk och det är bra att veta hur mycket du behöver ta för att komma ner i den hälsosamma kvoten 3:1

I flera av våra multitillskott finns A, B Jod, Selen och Zink och en mängd andra ämnen som bra för dig som tex. Kvinna och Man 

Har du Hypertyreos finns även andra kombinationer som vi plockar ihop speciellt för dig, med hänsyn till din behandling från din läkare.

HårmineralanalysHarmineralanalys

Det finns en mängd näringsämnen som du kan ha obalans i, för att verkligen få veta hur det står till med näringsbalansen rekommenderar jag en Hårmineralanalys.
Analysen visar även hur sköldkörteln, binjurarna mår, samt hur hormonbalansen mellan östrogen och progesteron. Många med sköldkörtelproblem behöver extra Calcium, innan du tar det, är det bra att kolla med en analys. För att kunna uppta Calcium behövs Magnesium och D-vitamin samt saltsyra i magsäcken om du har låg produktion behöver du äta extra saltsyra – HCl.
Du får också veta hur det står till med binjurarna och kan behöva äta binjureextrakt för att stötta upp sviktande binjurar.
Vi erbjuder hårmineralanalyser, läs mer här

Bra fetter

Kroppen använder fett för att tillverka hormoner bra fetter är kokosolja, olivolja, smör och avokado. Välj givetvis ekologiskt och kallpressade oljor. Dessa fetter är dessutom antiinflammatoriska i sig.  Även nötter innehåller bra fetter med nötter och frön är det viktigt att tänka på att fermentera (blötlägga i salt o äppelcidervinäger) i minst 12 timmar innan man äter för att ta bort fytinsyra och lektiner som båda hindrar upptaget av näring i mag-tarmkanalen. 1 dl fermenterade nötter alt. frön /dag inte mer.
Omega 3 – fiskolja är en av de viktigaste antiinflammatoriska fetterna ät minst 1200 mg /dag
En viktig olja för läkning är MCT-olja. En fantastisk olja för energi och läkning. Ta 2 tsk/dag.

Bra proteiner

Protein är viktigt för sköldkörtelns produktion av Tyrosin. Ät allsidiga proteiner från växtriket har du bönor, linser, quinoa tex.  Välj rent kött från gräsätande djur som ko, får och lamm ekologiskt hanterade. Välj endast ekologisk kyckling och annan fågel. Fin uppfödning finns hos Rekokyckling och Bosarp. Ägg är fantastisk mat med bra protein.

Undvik:

  • Processad mat som korv och charkuterier. 
  • Socker och snabba kolhydrater höjer blodsockret och förvärrar hormonbalansen i binjurar och bukspottkörteln som i sin tur påverkar sköldkörtelns funktion negativt. Tänk på att de mesta vi äter är ”tjuvsockrat”.
  • Gluten är starkt inflammationsdrivande och kan därför utlösa mer besvär både från sköldkörteln och från mag-tarmkanalen och hämma upptaget av näringsämnen. Tyvärr märks inte detta direkt utan det kan ta lång tid innan symtomen uppstår och då är det svårare att förstå sambandet. Det kan ta 6 månader att läka kroppen från gluten inflammationer. Glutenintag kan ge felvärden vid sköldkörtelprovtagning.
  • Soja innehåller fytoöstrogener som kan påverka produktionen av sköldkörtelhormon negativt. Sojaproduktionen är dessutom starkt genmodifierad.
  • Sojaolja, Solrosfröolja, Majsolja är inflammationsdrivande och bör undvikas i möjligaste mån.
  • Diklofenak. Ät inte Voltaren och andra antiinflammatoriska läkemedel som innehåller diklofenak. De har visat sig vara mycket hormonstörande.
  • Fluor och klor är mycket hormonstörande och påverkar speciellt tallkottkörtelns funktion negativt. Undvik allt som innehåller fluor som tandkräm, ramlösa, te, teflonpannor, bakplåtspapper mm. Fluorfri tandkräm
    Läs artikel: Återta din klarhet – 14 sätt att avgifta kroppen från fluor

Ät olika bladgrönsaker, sallader och osötade bär vid sköldkörtelbesvär

grönsaker är bra källa till kolhydraterDet är viktigt att äta bra variation av grönsaker för att få i sig antioxidanter vitaminer och mineraler. Tänk på att flera grönsaker, nötter och frön innehåller antinuterienter som fytinsyra, lektiner, oxalsyra och goitrogener de hindrar upptag av vitaminer och mineraler.

Grönsaker från kålfamiljen äts uppvärmda:

Vissa grönsaker innehåller ämnet goitrogen som grönkål, vitkål, blomkål och broccoli.

Goitrogener – hämmar upptaget av jod och på så sätt hämmas sköldkörtelns funktion, denna hämmande effekt tas bort vid uppvärmning av grönsakerna. Det räcker med att ånga upp dem snabbt eller att woka.  Ät i moderata mängder.
Oxalsyra finns, precis som goitrogener, i en mängd olika råvaror såsom kakao, blåbär, rabarber och spenat. Du kan äta i mindre mängder ihop med annan mat eller neutralisera genom att värma upp dem.

Ta hand om mag-tarmkanalen vid sköldkörtelbesvär

Probiotika:
Ät probiotika med minst 30 miljarder bakterier från olika stammar. Probiotika är ”snälla bakterier” som hjälper tarmen att få balans och på så sätt ökar upptaget av näringsämnen. Äppelcidervinäger och mjölksyrade grönsaker.

Minska stressen

Det vården ofta missar är att det råder ett samband mellan de olika hormonproducerande organen i kroppen. En bakomliggande orsak till sköldkörtelproblem kan vara långvarig stress. Binjurarna producerar stresshormonet kortisol, vid långvarig stress får hypofysen jobba hårt för att binjurarna ska producera tillräckligt med kortisol. Högt kortisol under längre tid, verkar nedbrytande på kroppens celler och påverkar även tarmens funktioner. Problem med infektioner och mag-tarmkanalen kan komma som ett brev på posten. Att ta hand om stressen är alltså viktigare än du tror.

Förhöjt kortisol under längre tid påverkar även blodsockret negativt och det kan få till följd att du drar på dig en insulinresistens och bukfetma, som belastar kroppen ännu mer.

Det är inte farligt med stress, det är den långvariga stressen som inte släpper som är viktig att hantera. Vi är inte gjorda för att arbeta 8 timmar i sträck. Du behöver därför ha ett avbrott mitt på dagen.

En perfekt lunch på 1 timme kan delas upp i 3 delar:
Perfekt lunch

-> 20 minuters promenad i dagsljus.
-> 20 minuters intag av mat som tuggas noga.
-> 20 minuters vila med mental träning, meditation eller liknande.

Den tiden ska du se till att unna dig och det är viktigt att du tar det i nämnd ordning.

Mental Träning

Här kan du ladda ner ett bra Mentalt Tränings program som du kan slappna av till när det passar dig.

Om du inte kan koppla av på lunchen så här, kan du träna avslappning andra tider på dygnet som passar dig bäst. Det viktigaste är att det blir en stund avkoppling varje dag. Fundera över hur du kan ändra sin livssituation om du inte får en behövlig avkoppling under dagen.

Tester

Vi erbjuder hårmineralanalyser och fettsyretester och även utökat sköldkörtelprov (som tex TSH, T3, T4 och rT3) om du inte kan få det från din läkare.

 

Boka tid för rådgivning:

Lycka till och ställ gärna frågor!
Ingalill Vestman

Läs mer:

8 skäl till att äta biofilam dagligen
D-vitamin för hormonbalansering
Återta din klarhet – 14 sätt att avgifta kroppen från fluor
Fermentera nötter och frön

 

Cocktailglas Må bra cocktailHormonbalansering 
är en viktig ingrediens i Må bra cocktailen för att må bättre i både kropp, hjärta och själ. Hormonbalansering stödjer kroppens egen förmåga till läkning – homeostas.