Svettningar_MBCJa ibland känns det som att det är kört med en hormonbalans i inre krigföring.

När Grevinnan HormonElla kommer på besök är det lockande att lägga sig tillrätta på divanen med svettningarna flödande, och ge utlopp för frustrationen på omgivningen och trösta sig med praliner och ett glas vin (eller två). Många är vi som gjort det. Blir det bättre av det? Ja ofta lite i stunden, men effekten går över snabbt och du vill snart ha mer. På längre sikt är det förödande.

Är det kört för kärringaköran, när jag får hormonbalans?

Ja här kommer ett annat val: Res dig från divanen och bjud upp hormonerna till dans, ackompanjerat av Må bra cocktailens 5 ingredienser.
Det tuffa är inte att göra det, utmaningen ligger i att göra det regelbundet över lång tid.

Må bra cocktailens strategi för hormonbalans:

Här kommer 5 olika områden som du genom egenvård kan skapa en bättre hormonbalans.
Utmaningen är att förstå att effekten tar lite tid. Det är alltså tvärtom mot att äta praliner och ta ett glas sherry på divanen. Det kan givetvis också vara härligt men på längre sikt och för ett mera hållbart resultat får du blanda in flera ingredienser. Valet är att lägga sig och svettas med snabb tillfällig effekt och sedan få behov av mer, eller att boosta kroppen med åtgärder för att stärka din hormonbalans och få effekt på lång sikt?

– MUMS mat utan mojs och socker

Att äta det  som ger hormonbalans är egentligen ganska enkelt, naturen har gett oss det vi behöver och gammal klokskap finns. Liksom bra kosttillskott. En obalans i vitaminer och mineraler är vanlig idag när grödorna inte längre är lika näringsrika, när allt fler miljögifter och hormonstörande (plaster och liknande) ämnen smygs in i det vi stoppar i oss. Vid stress och obalans i hormonsystemet minskar ofta upptaget av näringsämnen i tarmen och kroppen konsumerar fler näringsämnen för att laga och reparera.
Socker och snabba kolhydrater är en bov som du definitivt ska utvisa utan pardon.

Vanliga vitaminer och mineraler du behöver kosttillskott av är B-, C- och D-vitamin, Selen, Magnesium, Zink, Jod och Omega 3.  Vid konsultation hos Må bra cocktailen görs en personlig plan efter dina besvär och behov.

Ett bra kombinationstillskott som är fullproppade med vitaminer, mineraler och örter för Kvinnor i övergångsåldern är detta: Kvinna

Det bästa är att göra en hårmineralanalys, så får du också veta exakt ämnesomsättningstyp, mineralbalans, toxiner mm mm.

Du hittar våra allmänna kostillskott i vår SHOP. Vid enskild rådgivning finns fler specialanpassade kosttillskott.

– MOVE

Att röra sig kan kännas motigt, när man har inre krigföring i kroppen och svettningarna är påtagliga. Att ge moteld är faktiskt inte att kriga, utan att använda kvinnans list mot de där vilda som tror att de kan leva sitt eget liv inuti dig.  Lura hormonerna och trötta ut dem och se till att svettas när du rör dig. Bjud upp dem till dans med härlig glad musik och släpp loss kroppen i sköna rytmer. Varva med lite lugnare tempo (hormonerna och hjärnan vill ha variation) gör skön yoga, Tai Chi och Chi Gong till exempel. Lugna rörelser lugnar hjärnan.

– MOTIVATION

Hur lätt är det att skapa goda sinnestillstånd när det blåser full storm inuti kroppen? Ja det finns hjälp och det snabbaste sättet förutom en glad dans är att skratta med riktigt goda vänner. Planera in sådana stunder minst 1 gång i veckan. Njut och släpp loss skrattet som finns inom dig. Skratta till du får ont i magen och är helt slut (och svetten lackar).

Det finns också glad mat och kosttillskott som får dig på bättre humör. Du kan också lära dig att befrämja glada hormoner som endorfiner, serotoniner och dopaminer i lagom doser som balanserar.

– MENTAL TRÄNING mot stress stress_woman

Det viktigaste hotet mot din hormonbalans är stress. Att framkalla alternativa medvetandetillstånd genom mental träning varje dag är kraftfullt. Du kan också använda ditt inre fokus på hormonbalans och dina hormonproducerande organ. Du kan alltså bli dirigenten som får hela orkestern av dina inre organ att spela i takt med vackra toner helt i harmoni.

Stress gör att binjurarna får ett ”tuppjuck”, vilket påverkar alla de andra hormonproducerande organen. Exempel på det är att bukspottkörteln kompenserar med mer insulin och könshormonerna går på sparlåga och att sköldkörteln lägger av eller blir helt ”tossig”.

Ett bra Mentalt Träningsprogram som jag rekommenderar är:
Mindfullness – kroppsmedeveten närvaro, det är ett särskilt bra program för att få balans på hormonerna. Ett sätt att gå in i kroppen och skapa balans och läkning. Programmet finns i ett samlingsprogram som du kan ladda ner den i länken. Hälsa och framgång i livet.

– MORMONER – homeostas

Det handlar inte om några gubbar med skägg och flera fruar som du kanske associerar till. Det handlar istället om hormonbalans. Det fina i kråksången är att du kan balansera upp de olika hormonproducerande organen genom att inrikta dig på ett organ i taget och få effekt på de andra. De lever som i ett system så de ena påverkar de andra.

Dålig sömn är ett vanligt problem som ofta handlar om hormonell obalans, här finns den viktiga epifysen som vi behöver vara snälla emot. Det finns naturliga ämnen som får dig att sova som en klubbad utan inverkan från starka sömnmedel. Det finns bra kosttillskott för bättre sömn som tex magnesium och andra mera specialanpassade som jag hjälper dig att hitta.

Kroppens eget sätt att skapa balans och självläka kallas homeostas och den är kraftfull. Det enda du behöver göra är att stödja det inre systemet med optimerad hormonbalans. Det blir som ett självspelande piano. Utmaningen är alltså att inte störa, utan låta det hela ha sin gång med bra förutsättningar.

Läs mer om Må bra cocktailens 5 ingredienser

HormonbalansTips från Grevinnan HormonElla!

Köp dig en flärdig solfjäder som matchar det sinnestillstånd du önskar vara i. Fläkta på och unna dig ett gott skratt.

Skämt åsido, detta är sällan så så enkelt, får du inte det att fungera själv, skaffa dig hjälp, det är du värd.

Kommentar från Ingalill Vestman:

Själv får jag verkligen se upp med mig själv och träna både fysiskt och med Mental Träning varje dag för att stödja min hormonella balans. Det blir promenader varje dag, och så mår min kropp bra av dans, Tai Chi och yoga. Tack vare hårmineralanalysen kan jag tillföra kroppen exakt de näringsämnen och kosttillskott som kroppen behöver för att få en bra hormonbalans.

Låt maten bli din medicin!

Ingalill Vestman är ”sjuksköterskan som blev frisk” med hjälp av Må bra cocktailens 5 ingredienser i samband med en autoimmun sjukdom. Hon beskriver sig själv också som ”barnmorskan som blev hormonnörd”.

Rådgivning – egenvård och hormonbalansering

Du kan boka tid för konsultation inom följande områden:

Kvinno och klimakteriebesvär
Sköldkörtelbesvär (hypo- och hypertyreos)
Sömnbesvär
Stress – utmattning
Stärka immunförsvaret – långvariga infektioner
IBS och andra mag-tarmbesvär
Hårmineralanalys

Ja jag vill veta mer om vad det innebär att boka tid för konsultation