Q10 – den glömda antioxidanten

7 okt, 2015 | Mums | 0 Kommentarer

Q10 är bra för hjärtat och cellerna

Q10 är en viktig antiinflammatorisk, stark antioxidant som det inte pratas så mycket om, därför kallar jag den för Q10 den glömda antioxidanten.
Koenzym, Ubikinon eller Q10 är ett vitaminliknande ämne som kroppen bildar själv då vi är yngre, men redan i 20 års åldern minskar produktionen och framåt medelåldern kan en brist orsaka hjärtbesvär. Tyvärr tänker inte den traditionella vården på något så enkelt som att ge Q10 vid besvär från hjärta och kärl.

Q10 hjälper cellerna i hjärtat att fungera effektivare och bidrar till att hjärnan och immunförsvaret fungerar bättre. Det hjälper också till att sänka blodtrycket.

lax är rikt på omega3Källa: Fet fisk som makrill och sardiner. I skaldjur, kött, broccoli, spenat och jordnötter.

Brist: Skador på muskler, nerver, matsmältning och immunförsvar. Förkalkningar i hjärtats kranskärl.

Synergieffekt:

Många vitaminer och mineraler förstärker varandras effekt.
Q10 tillsammans med fett (tex kokosolja) underlättar upptaget, liksom selen. Det samverkar med D- och K-vitamin för att hålla kärlen rena från sk. åderförkalkning.

Q10 verkar blodförtunnande, vilket innebär att vid samtidig behandling med blodförtunnande medel bör behandlande läkare rådfrågas.

Q10 styr energiproduktionen i cellernas kraftverk.

Det skyddar fettmolekyler från att bli oxiderade eller invaderade av fria radikaler som skadar våra celler. För att hålla celler oskadda, funktionsdugliga och levande behövs bland annat Q10 som bidrar till att stabilisera cellmembranen. Syre förbränns i mitokondrierna (cellernas kraftverk) för att ge cellerna energi att utföra sina “uppgifter”, denna process kallas bioenergetik, här har Q10 sin största uppgift. Mitokondriernas generatorer startas av Q10 och kallas därför ofta för “gnistan”, en nödvändig förutsättning för cellernas liv och därmed för människans liv.
Det behövs enorma mängder energi för att ett friskt hjärta ska klara några hundra tusen slag/dygn, därför finns Q10 normalt i naturlig hög koncentration i hjärtmuskelcellerna och andra energikrävande organ.

Kosttillskott:

Optimalt dagligt intag är 60 – 300 mg
Rekommenderas till personer från medelåldern och vid hårdare fysisk träning.
Tillskott med Q10 kan öka prestationen väsentligt.
Inga biverkningar finns noterade mer än att vid högre doser finns rapporterat ökad energi som stör sömnen. I dessa fall minskas dosen och ett intag endast på morgonen.
En studie visar att 51% av de som använt 1-3 blodtryckssänkande mediciner fått sluta 1-2 mediciner efter att man börjat använda Q10 och 25% har fått sluta helt med användandet av blodtrycksmedicin.

Ingalill Vestman
”Sjuksköterskan som blev frisk” från en autoimmun sjukdom med hjälp av Funktionsmedicin. Idag är hon vidareutbildad inom funktionsmedicin för legitimerad vårdpersonal och har en Funktionsmedicinsk mottagning online och i Ystad.

Du kan boka tid för konsultation inom t.ex. följande områden:

Analyser och provtagning:

0 kommentarer

Skicka en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *