MOVE Må bra cocktailAtt stressa sig till träning hur bra är det?

Vi nordbor har aldrig tränat så mycket som just nu och ändå sitter vi mer still än någonsin. Ju mer stillasittande jobb du har desto viktigare blir det att både träna regelbundet och tillföra vardagsmotion. T.ex. ta trappen i stället för hissen, stå upp och jobba vid skrivbordet i stället för att sitta. Att hålla koll på hur många steg du tar per dag kan vara ett annat knep. Hur många upplever träning som stress och något jag måste göra? Hur många upplever träning som njutning?

Vilken känsla infinner sig? Blir träning stress eller njutning?

Handen på hjärtat när du läser detta, kommer det en känsla av motivation eller en känsla av dåligt samvete eller av motstånd? Givetvis om du känner ett motstånd då går allt mycket tyngre, både med motivationen och träningen. Blir du inspirerad, då är det givetvis mycket lättare.

Hur går dina tankar?
träning och stress
Kanske du känner igen dig?

  • Jag borde gå och träna men …
  • Jag hatar att röra på mig, men jag vet ju att jag måste …
  • Inte just idag jag tar det i morgon när det är finare väder …
  • Usch jag är så trött, jag lägger mig i soffan ett tag får jag se om jag blir piggare …

Ibland kanske du tänker?

  • Yes! Idag ska jag träna, åh vad skönt.
  • Jag vet ju hur bra jag mår efteråt.
  • När jag tränar känner jag mig stark och nöjd.
  • När hjärtart bultar och svetten lackar, då har jag gjort något bra.

Har du tänkt på att med ett positivt tillstånd går träningen bättre?

Lyssna på kroppen.

Att både lyssna på kroppen när den har en negativ känsla och ändå motivera sig kan vara lite trixit.
Att träna för hårt kan stressa kroppen mer än det stärker, och ändå är det så viktigt att öka på motståndet efter hand för att få en bättre kondition.
Hur vet jag om det är lathet eller berättigad trötthet i kroppen?

Det finns tillfällen när du hellre ska ta kortare stilla promenader (med gott samvete) än hårdare träning som tex:

  • Hög stressnivå under längre tid
  • Utmattning
  • Överansträngning
  • Infektioner och feber
  • Dagen efter en ”våt” natt
  • Sjukdomar där läkare ordinerat vila

Vid ovan exempel bryts kroppen snarare ner vid tuffare träning. Är du helt frisk kan du utmana dig att överträffa dig själv. Egentligen vet du hur du mår, när du verkligen lyssnar på kroppen. Det är viktigt är att ta sig tid och reflektera över om det är latmasken eller en infektion som talar till dig, när du känner motstånd. Ju mera du lär känna kroppen desto lättare går det att komma över ditt motstånd och välja rätt aktivitet. Hur kan du göra träning till njutning istället för stress?

High five

fira framgångarVid just träning är det viktigt att varje gång spara på den goda känslan. Hur nöjd och avslappnad du känner dig efteråt. Det handlar om att fokusera på resultatet istället för hindren. Människor som tycker det är tråkigt att städa, hjälper upp humöret genom att sätta på bra musik och tänka på hur fint det blir när de är klara. På samma sätt kan du använda tiden vid träning på att sysselsätta tankarna med något kul och medryckande och hur skönt det blir efteråt, när du uppnått resultatet.
Hylla resultatet efteråt, gör en ”high five”, ropa ”yes” eller hitta något annat bra du kan fira med. Ju mer uppmärksamhet du ger åt den goda känslan desto längre sitter den kvar i kroppen som ett minne som du kan ta fram när det är motigt.