träningHar du tänkt på hur ofta du känt dig riktigt välmående efter träning? Visst har du känt att du efter att ha tagit i och svettats rejält hur kroppen frisätter endorfiner, kroppens eget morfin? Det som gör att vi mår bra och ser på livet med mera positiva glasögon. Vi får lättare att fatta bra beslut och lösa de problem som uppstår efter livsvägen. Tänk vad häftigt att själv kunna utlösa kroppen må bra hormoner på 20 minuter!

Motion create emotions

Flera studier är gjorda på hur deprimerade som rör på sig regelbundet i ca 20-30 minuter kan minska sina antidepressiva läkemedel. Både att röra på kroppen och att få in dagsljus i ögonen samt de negativa joner som finns i naturen anses ha en enorm effekt på humöret och välmåendet. De negativa jonerna avlägsnar förorenade partiklar och vi får lättare att andas.

Träning förebygger demens och benbrott

När hjärnforskningen kommer allt längre så släpps fler och fler studier som påvisar att hjärnan stimuleras av träning, det till och med förebygger demens. Då kan man undra hur det kommer sig att man missar att aktivera de äldre varje dag på äldreboenden. Hur har vi råd att inte tillsätta de resurser som behövs för att minska demens och förebygga benbrott? Att göra korsövningar och balansövningar är extra bra för hjärnans stimulans för både gammal och ung.

Hjärnsynk:

hjärnsynkAtt röra sig i takt till musik har visat vara extra bra för hjärnan och att sjunga samtidigt ökar effekten ännu mer. Det har till och med visat sig att träning i olika tempo aktiverar olika delar av hjärnan. Sång och rörelse i takt synkroniserar hjärtfrekvensen och påverkar vagusnerven som är involverad i vårt känsloliv och vår kommunikation positivt. När vi synkroniserar både hjärna och hjärta stimuleras kroppens förmåga till självläkning. Vi mår helt enkelt superba! Hela det autonoma nervsystemet, den del av nervsystemet som inte styrs av viljan lugnas. Att stå på en läktare och se en match eller gå på konsert, att sjunga i kör, gå i festivaltåg och militär exercis är ju välkända ritualer som nu kan påvisas ha många fördelar. Musikupplevelser där kroppen är inblandad aktiverar samma belöningssystem i hjärnan som mat och sex, det frisätter Må bra hormonerna dopamin och oxytocin.

Det går att få del av belöningen tidigare

När vi vet allt detta varför är det då så många som skjuter upp det där med att träna? Ja det sägs ”att människan är av naturen lat”. Det är nog inte den enda anledningen. Det har säkert med det där att belöningen inte kommer direkt utan efteråt och i vissa fall långt senare. Vi är som små barn som inte kan vänta, utan bara ser belöningen i att lata sig som det viktiga, eftersom den känslan ligger före. Det intressanta är att det går att träna upp så att upplevelsen av belöning kommer tidigare. Gör det regelbundet genom att minnas hur det känns när du tränat och framkalla den positiva känslan varje gång du planerar och tänker på träning. Ha tålamod med dig själv. Förändring kräver träning.

Med värme och glada energier / Ingalill Vestman

I oktober skriver jag om MOVE och i november om MOTIVATION.