3 tacksamhetsövningar för bättre mental hälsa

TacksamhetsovningarTacksamhetsövningar med regelbundenhet, har visat sig öka den mentala hälsan. Att ha förhållningssättet att själva livet är en gåva ger en större dimension och ökar välbefinnandet och påverkar hälsan positivt.
Det visar sig att regelbundenhet är viktigt, det räcker inte med att fokusera på tacksamhet sporadisk för att öka sin mentala hälsa. Att träna sig på att tänka och formulera tankar och ord av tacksamhet gör att du ändrar ditt fokus och får ett gladare sinnestillstånd.
Vissa är positiva i grunden och vi andra får träna oss att fokusera varje dag.
Vi behöver komma in i rutinerna och skapa utrymme för att verkligen göra.

3 tacksamhetsövningar i 3 veckor ger resultat

Att tacksamhet är välgörande finns flera bevis för. En studie om tacksamhet visade att det räckte med 3 veckors tacksamhetsövningar för att för att få resultatet en förbättrad mental hälsa.
Här följer några tacksamhetsövningar som du kan göra för att må bättre och bli mer positiv.
Du gör detta för din egen mentala hälsa och när du sedan medvetet eller omedvetet sprider den till andra mår din omgivning också bättre. Det förräntar sig.

1. TacksamhetspromenaderPromenad

Ta en tacksamhetspromenad – gärna varje dag.
Att promenera medvetet blir en form av mental träning och du landar fint i din egen kropp. Starta med att tänka på allt du är tacksam över, nära och kära, naturen, att du kan röra på dig, att din kropp fungerar så bra som den gör. Efter 5 minuter släpper du tankarna och säger ordet tacksam för varje steg du tar, matcha med utandning. Tänk dig att du andas genom ditt hjärtat.

2. Tacksamhetsdagbok

Skriv tacksamhetsdagbok varje dag under 3 veckor
Välj en tid varje dag som fungerar för dig och avsätt den tiden varje dag, för att skriva ner hur du summerar summera varje dag i din tacksamhetsdagbokTips! Ett sätt att göra detta är att
Ta en stund när du går och lägger dig innan du somnar och tänk på det som du är tacksam över under senaste dygnet. Innan du avslutar ta ut 3 saker/personer som du skulle viija adressera din tacksamhet till. Ta ett andetag för varje och fokusera på att du skickar din tacksamhet till den personen, till moder jord, till naturen, solen, månen, regnet, havet, sjön, en å eller bäck, till dina nära och kära, ett husdjur, ja listan kan göras lång.  Skriv ner dina ord, det gör inget om det blir samma flera dagar i sträck , ta det du känner för.

3.  Uttryck din tacksamhet direkt med ord

Välj en person eller två personer i veckan som du är tacksam för och beskriv hur och vad du känner och varför. Var närvarande och träna på att formulera det du ska säga, innan du säger det. Kontakta personen direkt eller via telefon och framför din tacksamhet. Notera vad som händer med den andre och hur ert välmående påverkas.

Tacksamhet – definition

ThankfulEnligt Wikipedia är tacksamhet är en positiv känsla eller attityd inför något som någon annan har gjort. Det är kopplat till en medveten handling som ger upphov till tacksamhet och som upplevs värdefullt av den som känner tacksamhet.

 

 

 

 

Detta är inlägg nummer 2 i en serie om tacksamhet.
Här kan du läsa nummer 1:  Hur påverkas hjärnan av tacksamhet?

Ingalill Vestman

Ingalill Vestman är ”sjuksköterskan som blev frisk” från en allvarlig autoimmun sjukdom med hjälp av Må bra cocktailens 5 ingredienser. Hon beskriver sig själv också som ”barnmorskan som blev hormonnörd”.
Ingalill är licensierad Mental Tränare, Certifierad Internationell Coach, Certifierad NLP Master Trainer och Hypnoterapeut och har varit verksam i många år med Mental Träning, NLP träning, coaching Hypnoterapi och föreläsningar. Hennes specialité är att skapa goda sinnestillstånd.

Boka_tid_Gron