5 enkla tips i månaden från Må bra cocktailen för en bättre hälsa.

När du använder dig av de här 5 enkla tipsen för en bättre hälsa som en liten dos varje dag, kommer du att märka skillnad förr än du anar.

1. MINDSET

”Du kan själv påverka din framtid och ha kul på vägen!”

VAKOG

När du skapat och formulerat din målbild är det viktigt att integrera den i ditt omedvetna. Så den bara sitter där och är med dig i både kropp och sinne. Det gör du med hjälp av dina sinnen. Vad är det du ser, vad är du hör, vad är det du känner när du når ditt mål? Finns det någon lukt och smak?

2. MOTIVATION

”Sinnestillstånd smittar snabbare än vinterkräksjukan”

I tips #9 pratade vi om motivationsfaktorerna Till och Från.
Denna gång pratar vi om Översikt och Detalj.
För att motiveras så behöver en del människor ha koll på hela processen och se vad som kommer där framme i målet. Att ha översikt innebär att man fokuserar mer på generella frågor och tappar sugen om det blir för mycket detaljer. Andra motiveras mer av hur detaljerna ser ut steg för steg det blir mera procedur och de vill ha lite information i taget.
Har du tänkt på vad du hör hemma i detta? Att göra sig medveten om vilka motivationsfaktorer som är viktiga för dig, kan hjälpa dig att skapa mer motivation och även att kommunicera till andra så de motiveras.

3. MUMS

”Mat Utan Mojs och Socker”

Ge akt på vad du äter. Antiinflammatorisk kost innebär ”ren mat” som du hela tiden vet vad du stoppar i dig. Processad mat som charkuterier är en stor bov i dramat vad gäller ämnen som tillsätts som bla smakförstärkare. Det största problemet är allt socker och ”corn syrup” som gömmer sig i maten. Det är den största boven för folkhälsan. Gör en matdagbok så du vet vad du äter under en vecka och fundera över hur du kan äta ännu renare och bättre.

4. MOVE

”Ett glädjeskutt är också bra motion”

MOVE Må bra cocktail30 minuters promenad om dagen gör dig mer entusiastisk, lita på det!
En studie på 56 universitetsanställda personer studerades effekten av lunchpromenader på känslotillståndet. Deltagarna fick göra 30 minuters lunchpromenader i grupp 3 ggr i veckan och 2 st egna promenader 2 ggr i veckan. Studien visade att de som deltagit i promenadgruppen blev mer entusiastiska inför sitt arbete och mer avslappnade och mindre nervösa i jämförelse med en kontrollgrupp.

5. MORMONER

”En dos om dagen, gör dig glad i både sinnet och magen” – Ingalill Vestman

Mental Träning och annan avkoppling varje dag är ett gott förebyggande av hormonbalansering. Högt påslag av stresshormoner som kortisol under längre tid ger en obalans i alla andra hormonproducerande organ. Kortisol bildas i binjurarna och att hela tiden ligga i överkant på produktionen skapar en binjuretrötthet. Du blir mer och mer trött och orkeslös. Se till att du förebygger det genom att planera in en aktivitet på minst 30 minuter varje dag som får dig att koppla av. Mental träning är bland det mest effektiva hormonbalanserande du kan göra om du gör det varje dag som en vana. Unna dig det.
Må bättre, VIP Consulting
Ladda hem mitt gratisprogram Humor och glädje HÄR och upplev effekten direkt.

 

Må bra cocktail 5 M- Fem rörande ingredienser för människan, hjärtat och själen.

Cocktailglas Må bra cocktailEn dos om dagen av den magiska Må Bra cocktailen och kroppen balanserar sig själv, utan att du behöver störa!  Du får ett nytt 5M tips i månaden.

Må bra cocktailen har ett holistiskt perspektiv och bygger på iden att stödja kroppens egna läkande funktioner, syftet är att öka energin, focus och glädjen i att både vara företagare och människa.

Berätta hur det går och ställ gärna frågor eller boka en fri coaching på 30 minuter. / Ingalill Vestman