broccoli

Broccoli för bättre hälsa

Uppdaterad 20200103

Broccoli tillhör en grupp av mat som räknas till de mest hälsobefrämjande, en riktig supermat för bättre hälsa. Den är starkt antiinflammatorisk. Hettas upp lite snabbt innan intag, för att minska antinutrienterna. Ät alltid ekologisk broccoli och dess groddar för att garantera mer näring och mindre gifter och undvik genmanipulerad super broccoli.


Bra näringsinnehåll i broccoli för bättre hälsa

Idag vet man en hel del om näringsinnehållet och varför broccoli är så bra för hälsan.

  • Fytonutriener

    Glucoraphanin, gluconatstrurititan, glucobrassicin är tre glucosinolate fytonutriener som i sin unika kombination anses ha extra bra effekt på att neutralisera och rensa ut gifter i kroppen på genetisk nivå.

  • Vitaminer, mineraler och antioxidanter

    Innehåller bl.a. B-vitaminer, C vitamin, A-vitamin, Folsyra och K-vitamin. Vid tillförsel av D-vitamin behövs Vitamin K och A (betakaroten), vilket finns i broccoli i en bra sammansättning. Äter du D-vitamin som tillskott är ett bra tips att samtidigt äta ett par buketter broccoli. Broccoli innehåller också Krom, Mangan, Fosfor, Kalium, Koppar, Selen och Magnesium. Samt 21% fibrer.

    Broccoli

    Broccoli är rikt på antioxidanter

    Broccoli är rikt på antioxidanter och innehåller både flavonoider, betakaroten samt lutein och xeaxanthin. Broccoli innehåller en flavonoid vid namn kaempferol. Nya studier visar att det har en lugnande inverkan på allergiska inflammatoriska processer i tarmen och kroppen. Antioxidanterna sitter i färgen.
    Betakaroten är den orange antioxidanten som fungerar som ett förstadium till A-vitamin är bra för synen och som skydd för hjärta och kärl och förebygger cancer.
    Lutein och xeaxanthin är de de gula färgämnenas antioxidanter.

  • Broccoligroddar med Indol-3-karbinol och sulforafan

    De verksamma substanserna som ägnats mycket forskning åt är

    ♥ Det aktiva ämnet Indol-3-karbinol i broccoligroddar har setts minska inflammationer. Det stödjer omsättningen av östrogener och anses på så sätt skydda mot bröst och äggstockscancer.
    Indol-3-karbinol finns framtaget mera koncentrerat i kapselform  Meta I 3 C

  • ♥ Sulforafan är en kraftfull antioxidant från broccoliggoddar som i studier visat att det förebygger cancer, diabetes (sänker blodsockret) o förebygger Alzheimers.
    Sulforafan har visat sig stödja förflyttninen av giftiga cancerframkallande ämnen, genom att stimulera produktion enzymer bla glutation S-transferas  som hindrar cancerframkallande substanser från att försöra  DNA. Finns i kapselform Broccoligroddar

Forskning om broccoli för bättre hälsa

Det är ingen slump att fler än 300 studier på broccoli visar på fantastiska hälsoeffekter inom följande tre områden:

  1. Läker kroniska inflammationer i kroppen
  2. Skyddar mot oxidativ stress och fria radikaler
  3. Detox – Stöttar kroppens utrensning av främmande ämnen

Allt fler studier påvisar broccolins både förebyggande effekter och läkning vid olika sjukdomar:

  • Skyddar mot cancer. Starkast bevis har dokumenterats för cancer i mag-tarmkanalen, prostata, bröst, urinblåsan och äggstockar.
  • Sänker blodsockret. Bra vid övervikt, diabetes typ 2 och cancer.
  • Läker hudskador vid pågående reparation av hudceller och brännskador
  • Skyddar mot hjärt och kärlsjukdomar.
  • Läker mag-tarmkanalen.
  • Befrämjar ögonhälsan.

Hur mycket broccoli ska jag äta?

Ät gärna 3 broccolibuketter, wokade eller ångkokta per dag, eller mer om din mage tål det.
Broccoligroddar innehåller högre koncentration av de verksamma ämnen sulforafan och Indol-3-karbinol, köp gärna ekologiska frön och grodda själv.

Tillagning av broccoli för bättre hälsa:

wokad broccoliVar varsam när du tillagar broccoli, det bästa är att äta ångkokt  eller wokad i 3- 5 minuter. Använd även stocken och bladen.
Urkokt broccoli blir lite oaptitligt slemmig och förlorar sin färg och de goda hälsoeffekterna försvinner.

Antinutrienter – goitrogener

Broccoili tillhör kålfamiljen som innehåller goitrogener, en slags antinutrienter som hindrar upptaget av näringsämnen i tarmen.
Dessa minskar i samband med snabb upphettning, det är därför det är viktigt att ångkoka eller woka. Det är särskilt viktigt vid sköldkörtelbesvär.

Fakta om broccoli

Broccoli har sitt ursprung i Italien. Groddar från broccoli anses ännu mer verkningsfullt ur hälsosynpunkt. Broccoli innehåller 21% fibrer vilket är bra för mättnaden, mag-tarmkanalens bakterier och tarmperistaltiken. Broccoli tillhör kål-familjen, såsom vitkål, grönkål och blomkål. Dessa är kända för sina hälsofördelar med grönkål och broccoli i täten.

Här följer några goda recept på Broccoli
Broccoli slaw

Broccoli salad recipe

Tänk på att hetta upp broccolin lite snabbt för att ta bort antinutrienterna.

Läs mer fakta om broccoli och dess näringsinnehåll, hälsoeffekter och forskning.