(Uppdaterad augusti 2020)

Gurkmeja har enorma läkande effekter, det är en av de starkaste inflammatoriska ämnena som finns. Den är en 10 ggr kraftigare antioxidant än vitaminer, ORAC-värdet är 159 000 per 100 gram vilket är mycket högt. Den är väldigt het just nu och otaliga artiklar finns om denna underväxt.

gurkmejans lakandeGurkmeja och dess effekter:

1. Viktiga anti-inflammatoriska egenskaper
2. Kraftfull antioxidant som minskar oxidativ stress
3. Kan förebygga och motverka Parkinsons Alzheimers och andra minnesbesvär.
4. Kan lindra smärta som huvudvärk och ledsmärtor.
5. Kan förebygga och motverka cancer
6. Kan hjälpa mot artrit
7. Befrämjar matsmältningen genom att bla stödja gallfunktionen och skydda leverns avgiftning.
8. Lindrar klimakteriella besvär
(tillsammans med fysisk träning)

De starka antiinflammatoriska egenskaperna kommer från färgämnet curcumin som är en kraftfull antioxidant. Det motverkar inflammation på grund av att det hämmar cellernas utsöndring av inflammationsdrivande signalmolekyler. Det hämmar också inflammationsproteinet cox-2.
Det anses vara lika verksamt som hydrokortison och fenylbutazon.

Många av våra inflammationssjukdomar finns i lungor, lever, bukspottkörtel, kärl och leder. Gurkmejans läkande effekter har visat sig som lindrande vid mensbesvär, hudproblem, magbesvär, motverkar svamp, bakterier och parasiter. Det underlättar matsmältningen och minskar uppsvälldhet, gaser och halsbränna.

Gurkmeja har i försök visat sig rensa bort plack i hjärnan, förhindra Alzheimers och övervikt. Den stärker matsmältningen, normaliserar blodsockret, stödjer leverfunktionen och verkar blodförtunnande.

Laboratorieförsök visar att gurkmeja kan förebygga och hejda tillväxten av cancer som bröstcancer, prostatacancer, hudcancer, tjocktarmscancer och lungcancer. Den har visat sig döda cancerceller genom apoptos och kan även hindra att cancerceller sprids genom metastaser.
Studier visa att gurkmejan kan användas förebyggande och kan minska risken för bröstcancer med 50%. Tillsammans med optimerat intag av D-vitamin minskar incidensen för bröstcancer med 77% under 4 år. (källa Dr Christine Hormer – The Cancer society).

Gurkmeja och nervsystemet

Curcumin passerar blod-hjärnbarriären och har visat sig vara ett neuroprotektivt näringsämne som supporterar hjärnan och nervsystemets funktion.
Curcumin ökar BDNF (Brain-Derived Neutrophic Factor) i hjärnan. Det är ett av signalproteinerna och det hormon som sköter hjärnans tillväxt. Brist på detta hormon har setts vid depression, Alzhemiers och Parkinsons.

Minne och koncentration:
Deltagarna i en studie på 40 personer mellan 50 – 90 år med milda minnesstörningar som intog 90 mg av curcumin två gånger per dag i 18 månader visade förbättrat minne och koncentration  i jämförelse med en grupp som fick placebo. Detta verifierades även med PET scan som visade förbättrade strukturer i hjärnan.

Innehåll i gurkmeja

Färsk ekologisk rot innehåller 5% curcumin som är det verksamma ämnet. Ekologiskt pulver av gurkmeja ínnehåller ca 3-4% curcumin. Konventionellt odlad, alltså den gurkmejan du köper i kryddburkar, innehåller låga nivåer ca 0,2% av curcumin. Den gula roten innehåller även kalium, kalcium och magnesium.

Användning av gurkmeja:

Gutrkmeja pulver

Gurkmeja ingår i den indiska matlagningen och är släkt med ingefära. Blanda den i smoothies, grytor och soppor. Gillar du inte smaken av pulvret, kan du istället använda färsk rot eller ta kapslar. Se till att du tar kapslarna tillsammans med varm mat som innehåller fett och svartpeppar. Vissa kapslar kan redan innehålla ämnen som underlättar upptaget, se nedan beställning av gurkmeja med ökat upptag.

Dosering för att uppnå gurkmejans läkande effekt:

Ät 1-2 tsk/dag. Vid cancer och annan sjukdom är rekommendationen i forskningslitteraturen 1 rågad msk/dag, enligt Prof. emeritus Stig Bergmark. Gurkmeja är ofarlig för människor även i stora doser. Viktigt är att maximera upptaget för att få effekt. Problemet med intag via maten är osäker koncentration och upptaget via tarmen.
Bäst effekt fås vid intag i koncentrerad i form av kapslar med ämnen som underlättar upptaget.

Maximera upptaget av gurkmeja:

Studier har visat att väldigt lite av gurkmejan verkligen tas upp i magtarmkanalen om det tas utan hjälpande medel, det är därför det är av största vikt att maximera upptaget. Följande ökar upptaget och förstärker gurkmejans läkande effekter:

  • Svartpeppar ökar upptaget med ca 2000 %. Blanda gurkmejan med 5 st mortlade svartpepparkorn.
  • Fettsyror ökar upptaget. Lägg till kokosolja, MCT-olja, ghee, smör eller olivolja. Fettet gör att curcuminet tas upp direkt via blodet i stället för att passera levern.
  • Uppvärmning ökar upptaget. Värm fettet och gurkmejan tillsammans innan du äter det. Tillagning i grytor och andra maträtter tillsammans med fett och svartpeppar är alltså det optimala.
  • Vitamin D3 med vitamin K2 förstärker effekten av curcuminet.

Gurkmeja och dess historia:

Curcuma longa eller gurkmeja kommer ursprungligen från Sydostasien och används bland annat inom indisk matlagning och traditionellt inom Ayurvedisk medicin. Det är gurkmejan som gör curryn och senapen gul. Färgen har även använts som färgmedel för tyg. Turmeric är det det engelska namnet.

Men fungerar gurkmeja verkligen eller är det en modefluga?

Det finns över 7000 vetenskapliga studier gjorda på polyfenolen curcumin som är den aktiva substansen, de flesta studier är gjorda på möss med väldigt gott resultat. De stora forskningsstudierna på människa låter vänta på sig på grund av ett svalt intresse från läkemedelsbranschen. Den är för billig att framställa och går inte att ta patent på. I den medicinska databasen Medline återfinns mer än 600 studier om gurkmejans hälsoeffekter. Det kommer ständigt nya intressanta studier.

Otaliga är vittnesmålen från människor som kurerat sina åkommor som matsmältningsproblem, högt blodsocker, depression, infektioner, parasiter, inflammatoriska tillstånd, ledbesvär och olika former av cancer

Curcumin and alzheimers: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19966973
Turmeric for pain: http://www.davidwolfe.com/use-turmeric-for-pain/
Read before using turmeric: http://www.totallyuniqueworld.com/this-is-a-must-read-before-ever-using-turmeric-again-2/
Curcumin and lungcancer: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26397387

10 lakande medel
Gurkmeja tillhör Må bra cocktailens 10 favoriter av de mest potenta läkande medlen.

Låt maten bli din medicin!

Recept med gurkmeja
Gurkmeja kapslar med med ökat upptag

Liposomalt Curcumin för maximalt upptag

Kommentar från Ingalill Vestman
Själv äter jag färsk gurkmeja så ofta jag kan i grytor och kycklingrätter. för att det är så gott och för att det dessutom är bra för matsmältning, mage och tarm.
Vid besvär med värk, inflammation, smärtor, minnesstörningar, mag-tarmbesvär samt led och muskelvärk rekommenderar jag 4 kapslar gurkmeja/dag.

Låt maten bli din medicin!

Ingalill Vestman

är ”sjuksköterskan som blev frisk” med hjälp av Må bra cocktailens 5 ingredienser i samband med en autoimmun sjukdom. Hon beskriver sig själv också som ”barnmorskan som blev hormonnörd”.
Hon jobbar med Funktionsmedicinsk mottagning i Ystad och online.

 

 

 

Du kan boka tid för Funktionsmedicinsk konsultation

  • Kvinno och klimakteriebesvär
  • Sköldkörtelbesvär Hypo och hypertyreos
  • Sömnbesvär
  • Stress – utmattning
  • Stärka immmunförsvaret – låggradiga inflammationer
  • IBS och andra mag-tarmbesvär
  • Autoimmuna sjukdomar
  • Tester och analyser

Boka tid för rådgivning: