(Uppdaterad sept 2018)

Gurkmeja har enorma läkande effekter, det är en av de starkaste inflammatoriska ämnena som finns. Den är en 10 ggr kraftigare antioxidant än vitaminer, ORAC-värdet är 159 000 per 100 gram vilket är mycket högt. Den är väldigt het just nu och otaliga artiklar finns om denna underväxt.

gurkmejans lakandeGurkmeja och dess effekter:

1. Viktiga anti-inflammatoriska egenskaper
2. Kraftfull antioxidant
3. Kan förebygga och motverka Alzheimers
4. Kan förebygga och motverka cancer
5. Kan hjälpa mot artrit

De starka antiinflammatoriska egenskaperna anses komma från färgämnet curcumin. Det motverkar inflammation på grund av att det hämmar cellernas utsöndring av inflammationsdrivande signalmolekyler. Det hämmar också inflammationsproteinet cox-2.
Det anses vara lika verksamt som hydrokortison och fenylbutazon.

Många av våra inflammationssjukdomar finns i lungor, lever, bukspottkörtel, kärl och leder. Gurkmejans läkande effekter har visat sig som lindrande vid mensbesvär, hudproblem, magbesvär, motverkar svamp, bakterier och parasiter. Det underlättar matsmältningen och minskar uppsvälldhet, gaser och halsbränna.

Gurkmeja har i försök visat sig rensa bort plack i hjärnan, förhindra Alzheimers och övervikt. Den stärker matsmältningen, normaliserar blodsockret, stödjer leverfunktionen och verkar blodförtunnande.

Laboratorieförsök visar att gurkmeja kan förebygga och hejda tillväxten av cancer som bröstcancer, prostatacancer, hudcancer, tjocktarmscancer och lungcancer. Den har visat sig döda cancerceller genom apoptos och kan även hindra att cancerceller sprids genom metastaser.
Studier visa att gurkmejan kan användas förebyggande och kan minska risken för bröstcancer med 50%. Tillsammans med optimerat intag av D-vitamin minskar incidensen för bröstcancer med 77% under 4 år. (källa Dr Christine Hormer – The Cancer society).

Innehåll i gurkmeja

Färsk ekologisk rot innehåller 5% curcumin som är det verksamma ämnet. Ekologiskt pulver av gurkmeja ínnehåller ca 3-4% curcumin. Konventionellt odlad, alltså den gurkmejan du köper i kryddburkar, innehåller låga nivåer ca 0,2% av curcumin. Den gula roten innehåller även kalium, kalcium och magnesium.

Användning av gurkmeja:

Gutrkmeja pulver

Gurkmeja ingår i den indiska matlagningen och är släkt med ingefära. Blanda den i smoothies, grytor och soppor. Gillar du inte smaken av pulvret, kan du istället använda färsk rot eller ta kapslar. Se till att du tar kapslarna tillsammans med varm mat som innehåller fett och svartpeppar. Vissa kapslar kan redan innehålla ämnen som underlättar upptaget, se nedan beställning av gurkmeja med ökat upptag.

Dosering för att uppnå gurkmejans läkande effekt:

Ät 1-2 tsk/dag. Vid cancer och annan sjukdom är rekommendationen i forskningslitteraturen 1 rågad msk/dag, enligt Prof. emeritus Stig Bergmark. Gurkmeja är ofarlig för människor även i stora doser. Viktigt är att maximera upptaget för att få effekt.

Maximera upptaget av gurkmeja:

Studier har visat att väldigt lite av gurkmejan verkligen tas upp i magtarmkanalen om det tas utan hjälpande medel, det är därför det är av största vikt att maximera upptaget. Följande ökar upptaget och förstärker gurkmejans läkande effekter:

  • Svartpeppar ökar upptaget med ca 2000 %. Blanda gurkmejan med 5 st mortlade svartpepparkorn.
  • Fettsyror ökar upptaget. Lägg till kokosolja, ghee, smör eller olivolja. Fettet gör att curcuminet tas upp direkt via blodet i stället för att passera levern.
  • Uppvärmning ökar upptaget. Värm fettet och gurkmejan tillsammans innan du äter det. Tillagning i grytor och andra maträtter tillsammans med fett och svartpeppar är alltså det optimala.
  • Vitamin D3 och vitamin K2 förstärker effekten av curcuminet.

Gurkmeja och dess historia:

Curcuma longa eller gurkmeja kommer ursprungligen från Sydostasien och används bland annat inom indisk matlagning och traditionellt inom Ayurvedisk medicin. Det är gurkmejan som gör curryn och senapen gul. Färgen har även använts som färgmedel för tyg. Turmeric är det det engelska namnet.

Men fungerar gurkmeja verkligen eller är det en modefluga?

Det finns närmare 7000 vetenskapliga studier gjorda på polyfenolen curcumin som är den aktiva substansen, de flesta studier är gjorda på möss med väldigt gott resultat. De stora forskningsstudierna på människa låter vänta på sig på grund av ett svalt intresse från läkemedelsbranschen. Den är för billig att framställa och går inte att ta patent på. I den medicinska databasen Medline återfinns mer än 600 studier om gurkmejans hälsoeffekter.
Curcumin ökar BDNF (Brain-Derived Neutrophic Factor) i hjärnan. Det är ett av signalproteinerna och det hormon som sköter hjärnans tillväxt. Vid brist på detta hormon har man sett depression och Alzhemiers.

Otaliga är vittnesmålen från människor som kurerat sina åkommor som matsmältningsproblem, högt blodsocker, depression, infektioner, parasiter, inflammatoriska tillstånd, ledbesvär och olika former av cancer

Curcumin and alzheimers: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19966973
Turmeric for pain: http://www.davidwolfe.com/use-turmeric-for-pain/
Read before using turmeric: http://www.totallyuniqueworld.com/this-is-a-must-read-before-ever-using-turmeric-again-2/
Curcumin and lungcancer: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26397387

10 lakande medel
Gurkmeja tillhör Må bra cocktailens 10 favoriter av de mest potenta läkande medlen.

Låt maten bli din medicin!

Här hittar du Recept med gurkmeja
Här kan du köpa kapslar med Gurkmeja med ökat upptag
Här kan du köpa kapslar med D3 vitamin och K2

Kommentar från Ingalill Vestman
Själv äter jag färsk gurkmeja så ofta jag kan i grytor och kycklingrätter. Vid inflammation, mag-tarbesvär samt led och muskelvärk rekommenderar jag bla 2-4 kapslar gurkmeja/dag.

Låt maten bli din medicin!

Ingalill Vestman
Ingalill Vestmanär ”sjuksköterskan som blev frisk” med hjälp av Må bra cocktailens 5 ingredienser i samband med en autoimmun sjukdom. Hon beskriver sig själv också som ”barnmorskan som blev hormonnörd”.

Du kan boka tid för konsultation inom följande områden:

Rådgivning – egenvård och hormonbalansering

  • Kvinno och klimakteriebesvär
  • Sköldkörtelbesvär Hypo och hypertyreos
  • Sömnbesvär
  • Stress – utmattning
  • Stärka immmunförsvaret – långvariga infektioner
  • IBS och andra mag-tarmbesvär
  • Hårmineralanalys

Boka tid för rådgivning: