Har du tänkt på hur många uttryck det finns om sinnestillstånd och lycka?

Citat om lyckaDet sägs att ”lycka är en färdighet, inte ett tillstånd eller en omständighet”, och samtidigt finns ett uttryck om att ”det är lättare att vara ledsen i en Rolls Roys, än i en skrotbil”. Ja visst, det är ju naturligt att vi påverkas av omständigheterna och det är då när det är tufft som vi behöver hantera våra tillstånd som mest.

Det är inte hur vi har det utan hur vi tar det.

Många tror att det uttrycket betyder att vi enkelt ska byta tillstånd snabbt och köra över oss själva. Det är inte alltid bra att sopa undan känslorna snabbt, det viktiga just då är att lyssna inåt och föra ett resonemang med sig själv. Är jag genuint ledsen eller arg, ja då är det OK att vara det, att på något sätt göra det färdigt. Tiden hur länge jag behöver vara ledsen eller arg, är mitt eget individuella tidsspann. Det viktigaste är att så snabbt som möjligt fundera över vilket resultat jag vill ha. Är det att ösa ur mig min frustration som egentligen är ett tecken på något annat? Eller är det att verkligen bearbeta situation för att komma vidare?

Ont i amygdala?

Hjärnforskarna pratar om att när jag är ledsen och arg har jag ”ont i amygdala”. Testa att stanna kvar i det onda och notera det som händer. Det häftiga inträffar, efter ett tag frisätts kroppens egna må bra hormoner endorfin och oxytocin som lindrar smärtan. Därefter kan pannloben ta över igen och det logiska tänkandet kopplas på.

Tid att spara för stressade själar

Ett vanligt tillstånd som kan sabotera vår förmåga att vara lyckliga är stress. Det så lätt i det läget att bli kidnappad i negativa filter som våra upplever får passera igenom. Då om inte förr är det  viktigt att vi gör oss bekanta med vårt eget inre. Jag har lärt mig (det tog bara 50 år) att inte ta några snabba beslut när jag har mycket omkring mig. För mig är det är bättre ”att sova på saken”. Att få marinera och centrifugera och kolla upp mina filter och vips händer det! De svarta, dramatiska kaosfiltren är som bortblåsta. Hur fungerar det för dig?

När vi är stressade gör vi ofta fler saker samtidigt och kommer det in ytterligare ett moment så tappar vi fokus och blir frustrerade. Att sen ladda om tar tid, och hur ofta får vi inte leta efter saker? Det är helt klarlagt att det tar mycket kortare tid att göra en sak i taget. En studie visar att det tar i genomsnitt ca 15 minuter att återgå till en mer kvalificerad arbetsuppgift efter ett avbrott för att tex bara gå in på sociala media, svara på ett sms eller svara på ett mail. Själva ”starten” efter ett avbrott tar både tid och energi. Tänk dig att du sparar in 1 timme om dagen på det, vad mer skulle bli möjligt?

Marinera och centrifugera för att bli lycklig?

Lycklig i KabusaSå med andra ord marinera och centrifugera tankarna, ha koll på dina filter och dina verkliga resultat. Därefter har du bra möjligheter att välja de sinnestillstånd som stödjer dina resultat.

Är det lyckans fjäril du söker? Då kanske du ska sätta dig ner och vänta på dig själv? Notera vad som händer då!

Återkoppla gärna hur dina tankar går runt detta med sinnestillstånd och motivation. Med värme och glädje / Ingalill

Hälsoresa

Till våren åker vi på hälsoresa till Spanien där kan du leva cocktailen fullt ut. Där pratar vi mer om våra egna hälsokoder och hur vi kan välja sinnestillstånd som stödjer resultatet. Läs mer här och häng med oss på en oförglömlig resa: Må bra cocktailens hälsoresa

November månads Må bra cocktailingrediens är MOTIVATION och i december pratar vi om MUMS.