Kanel är ännu en antiinflammatorisk krydda som har visat sig ha bra effekt på vår hälsa. Den används flitigt i tex indisk matlagning och av oss svenskar som krydda på julgröten, i pepparkakor och i kanelbullar. Kanelen har väldokumenterade hälsoeffekter som reglering av blodsocker, normalisering av blodtrycket.

5 hälsoeffekter av kanel:

Kanel– Lägre blodsocker – påverkar cellerna omsättning av glukos i mitokondrierna. Studier har visat att kanel kan sänka blodsockret upp till 30%.
– Ökad insulinkänslighet
– Sänker högt blodtryck
– Verkar antiinflammatoriskt
– God effekt vid bakterier och svampinfektioner

Eterisk olja

Kaneloljan som eterisk olja anses stärkande för immunsystemet och används i massageoljor, fotbad och aromalampor både i samband med och efter förkylning och influensa. (källa Eva Olsson Herbasensia AB i Ystad)

Den eteriska oljan från kanelträdets bark innehåller ungefär 90 % kanelaldehyd. Den bästa kvalitén av kaneloljan anses vara från ceylonkanel, den används till både drinkar och parfym. Priset är 4800 kr per kilo.

Vad innehåller kanel?

Kumarin – kanelaldehyd är den verksamma substansen och den är samtidigt toxisk i större doser. Därför rekommenderar många att man hellre ska köpa äkta ceylonkanel av sorten Cinnamon zeylanicum eller Cinnamon verum som har mycket låg kumarinhalt och därför kan ätas i större mängder. Tyvärr så försvinner då även den positiva hälsoeffekten av kanel på tex blodsockret. Så den billiga kassikanelen (Cinnamomum cassia), som du köper som pulver  i vanliga affärer verkar vara den bästa för hälsan i måttliga mängder. Vill du ha mer, så köp fina kanelstänger av Ceylonkanel med lägre kumarinhalt.

Kanelen innehåller mängder av antioxidanter med högkvalitativa polyfenoler vilken ger en potent antiinflammatorisk effekt. Ceylonkanel är en mycket effektiv antioxidant som är viktig i all antiinflammatorisk kost. Dess ORAC värde är så högt som 267 000 per 100 gram.
Det är skyhögt jämfört med andra grödor som anses ha högt ORAC värde som Gurkmeja (159 000), Ingefära (29 000) och Blåbär (4 460).

Kassikanelen är har mer smak och är mörkare, stången är rullad i kanterna.
Ceylonkanel är mildare, ljusare, mera porös och lättare att finfördela. Den är rullad flera varv.

Dosering / Hur mycket kanel ska jag äta?  cinnamon

1 tsk kassikanel om dagen, inte mer och inte mindre om du vill ha effekt.

Kassikanel i stora mängder kan vara toxiskt och ge leverpåverkan. Några få människor kan inte omsätta kumarin och bör därför inte alls äta kanelen.

Det finns analyser på kassikanel som visar att människor utan risk kan äta 1,5 tsk per dag (EFSA,s TDI). Detta gäller även för känsliga individer. Leverpåverkan av för stora doser går tillbaka, när man slutar tillföra kumarin.

Tips! För dig som har högt blodsocker kan ½ – 1 tsk före sänggåendet hjälpa till att minska ”gryningseffekten”, nämligen att levern höjer blodsocker nivåerna tidigt på morgonen.

Ät inte kanel om du:

– Medicinerar med blodförtunnande
– Är gravid – kanel påverkar aktiviteten i livmodern
– Har magsår – kan öka blödningsrisken

chai-latteRecept med kanel:

  • Marinerad kyckling
  • Goda hälsosamma teer:
    1. 2 cm kanelstång, 1 cm skivad färsk ingefära, 2 tsk Pau d’arco te får dra i hett vatten 10-15 min.
    2. Blanda chai-te med vispad grädde och strö över kanel.
  • Kaffe smaksatt med kardemumma och kanel är stärkande.

Historik

Kanelen görs av bark från kanelträd som växer i tropiska länder i Asen och Afrika och även i både Nord- och Sydamerika. Mest känd är äkta Ceylonkanel från Sri Lanka.

Redan år 2700 f.Kr nämns kassiakanel som medicin av kejsaren i Kina. Den omnämns också i Ebers- papyrusrullar från Egyptien cirka 1500 f.Kr.

Kanelen återfinns i gamla testamentet och i gamla skrifter från medelhavsområdet 800 f.Kr. Kryddan kanel fraktades längs sidenvägen. Den har också kommit sjövägen till Europa från Sydostasien till Östafrika och därifrån via Etiopien med araberna som kallade den kanelvägen.

Studier

  • En stor studie presenterades 2008 i Journal of the American College of Cardiology visade att kryddan tillsammans med kolhydratreducerad kost gav bra hälsoeffekter på blodsocker, hjärta och kärlsjukdomar.
  • 2009 publicerades en mindre dubbelblindstudie där man tittade enbart på kanelen och dess effekter. Hälften av gruppen fick kanel och hälften fick placebo under 2 veckor. Där visade gruppen med kanel att de påverkade både insulinkänslighet och glukostolerans positivt.
  • Även en studie från Malmö presenterades i American Journal of Nutrition presenterades 2009 där undersöktes olika doser av kanel på mättnad, hastighet av magsäckens tömning, metabola hormoner och aptit reglerande ämnen. Man jämförde intag på 1 g kanel med 3 g och noterade tydligt att 3 gram gav bättre inverkan på insulinsvaret.
  • 2006 presenterades en studie i Journal of the American College of Nutrition visade att blodtrycket sänktes framför allt hos diabetiker.
  • Kanelen kan skydda neuronerna, och förbättra motoriken hos människor med Parkinsons, samt gynna nivåerna av transmittorsubstanser. Spännande resultat visar att  kanel kan hindra ansamlingen av det protein i hjärnan som som man hittar hos Alzheimerspatieter.

Kommentar:

Alla dessa studier har några år på nacken och med dagens syn på vetenskap så bedrivs inte många bra studier nu för tiden. Detta på grund av att pengarna finns i läkemedelsbranschen där man inte kan patentera naturliga kryddor. Så intresset är svagt för att människor ska bli friska av sig själva, utan inflöde av inkomster till ”Big Pharma”


Läs mer om Eva Olssons spännande arbete och kunskaper om örter och dess verkningar www.herbasensia.se

Kommentar från Ingalill Vestman:

Själv tar jag kanel ofta både i te och som krydda i maten. Förutom att det befrämjar hälsan och matsmältningen så ger kryddan en extra dimension i matlagningen. Jag äter max en halv tsk Kassikanel om dagen för blodsockret,  och så använder jag lite kanelstång i bitar till matlagning och te.

Låt maten bli din medicin!

Ingalill VestmanIngalill Vestman är ”sjuksköterskan som blev frisk” med hjälp av Må bra cocktailens 5 ingredienser.

Hon beskriver sig själv också som ”barnmorskan som blev hormonnörd”
Idag bloggar hon om komplementär medicin och egenvård. Hon hjälper andra att uppnå optimal hälsa med hjälp av Mental Träning, Mat, Hormonbalansering, Motivation och Fysisk rörelse.

Vill du ha personlig rådgivning, göra en test med Må bra cocktailen eller bara veta mer kontakta Ingalill Vestman för mer info.

Gå gärna in på shopen och hitta nya produkter varje månad.