Semitorkade tomater – recept

 

Semitorkade tomater är en läckerhet som kan serveras som tapas, som tillbehör till mat och i matlagning. Extra värdefullt är att tomaterna plockas solmogna från plantan, då höjs tillgängligheten till antioxidanten lycopen.

 

Ingredienser till semitorkade tomater:

500 g små tomater

4 stora vitlöksklyftor

2 rosmarinkvistar

1 dl olivolja

Flingsalt att strö över

 

Tillagning:

Sätt ugnen på 100°

Halvera tomaterna. Bred ut dem på en plåt, lägg dem med hela skalet nedåt.

Halvera vitlöken behåll skalen på. Fördela dem mellan tomaterna och lägg kvistarna av rosmarin mellan.

Strö över flingsalt så alla tomater får några flingor.

Torka/ugnsbaka blandningen mitt i ugnen ca 6 timmar. Luckan stundtals på glänt för att släppa ut fukten.

Ringla över ekologisk extra virgin olivolja åt som de är.

Blir det något över lägg tomater, vitlök och rosmarin i en glasburk och häll på olja så att det täcker.

Antiinflammatorisk

GazpachoTomater innehåller lykopen en fantastisk antioxidant som har en hel del skyddande effekter på cellerna. Lykopen anses skydda huden mot UV-strålning och ska enligt vissa studier skydda mot cancer.

 

Nattskuggeväxt

Tomater tillhör familjen potatisväxter, nattskatteväxter eller nattskuggeväxter. I familjen finns förutom tomat även potatis, aubergine, paprika och chili.

De innehåller solanin (glykolalkaloid) som är ett nervgift och fungerar som ett skydd hos växterna mot svamp och bakterier. Solanin är giftigt för både människor och djur. Det finns mer solanin i omogna gröna nattskuggeväxter som blivit utsatta för ljus och i potatisens skal. Det är därför du inte ska äta potatis som är grön och gärna skala potatisen.
Det är också därför det är betydligt bättre att äta tomater och annat grönt som är solmogna på plats och inte har mognat efter vägen.

För mycket solanin kan ge neurologiska besvär och problem från mage och tarm. Symtom är diarre, ont i magen, illamående, hjärtklappning och huvudvärk. Det finns även rapporterat med förlamning och dödsfall av solaninförgiftning.

 

Tillaga tomaterna

En längre varsam tillagning på svag värme (långkok) tillsammans med matfett ger bäst tillgång till Lycopen och minskar solaninets giftighet.

Att notera!

Ät måttligt med nattskatteväxter tillagade och med andakt ett par gånger i veckan om du är frisk, och avstå helt om du har en autoimmun sjukdom, magbesvär och neurologiska besvär.

Kommentar från Ingalill Vestman
Att få låta egna tomatplantor få växa till och tomaterna får mogna på plats i en varmsol är en riktig sommar. Ett bra sätt att ta vara på dessa fina röda väldoftande grönsaker, gör att vi kan njuta lite längre av denna säsongsdelikatess.

 

Ingalill Vestman
är ”sjuksköterskan som blev frisk” med hjälp av Må bra cocktailens fem ingredienser i samband med en autoimmun sjukdom. Hon är legitimerad sjuksköterska och barnmorska samt utbildad i näringsmedicin och funktionsmedicin för legitimerad vårdpersonal.
Idag arbetar hon i egen Funktionsmedicinsk mottagning både online och på plats i Ystad.

Jag vill gärna boka tid

Du kan boka tid för konsultation inom tex följande områden:

Analyser och provtagning: