Recept på äppelmarinerad kyckling med örter

appelmarinerad kyckling Äppelmarinerad kyckling med ingefära och örtkryddor är verkligen supergott. Ett långkok på låg värme är enkelt, det sköter sig självt.
Här är ett recept, där du får kycklingbuljong på köpet. Du kan tillaga i lergryta, crockpot eller i eldfast form gärna med lock.
Jag avråder från att täcka maten med aluminiumfolie då det finns risk för att du får i dig aluminium som är ett toxin som kan vara skadligt för kroppen i större mängder. Om det är det enda du har, se till att folien inte nuddar maten som tillagas.

Använd ekologiskt närodlat i så stor utsträckning som möjligt.

 

”Intet må förfaras”

Är ett gammalt uttryck som vi borde ta till heders igen. Här kan du verkligen få ut mycket av din matlagning till fördel för plånboken. Ta vara på alla rester från kycklingen, skrovet och kycklingbenen med senor och knotor.
Spara alla skal från lök och vitlök och stocken från broccoli och blomkål samt persiljestjälkar till buljongkoket.

Recept på äppelmarinerad kyckling

Ingredienser 4 personer

1 ekologisk kyckling

Marinad:

Marinaden är lite av ”man tager vad man haver” , välj dina egna favoriter.

♣ 1 finhackad röd lök
♣ 3 rivna vitlöksklyftor
♣ 3 cm färsk riven ingefära
♣ 1 rivet äpple med skal och kärnor
♣ 1 dl Olivolja
♣ 1 dl Äppelcidervinäger

Kryddor:

Kryddor♣ 1 knippe slätbladig persilja med stjälkar
♣ 1 knippe rosmarin och timjan finhackas (ta de färska kryddor du har)
♣ 4 tsk grovt oraffinerat havssalt
♣ 2 tsk grov svartpeppar
Chili, några små flagor efter smak
♣ Libsticka och ramslök, om du har

 

Rotfrukter, grönsaker och frukt

Soppgronsaker♦ 1 morot i bitar
♦ 1 persiljerot i bitar
♦ 2 röda lökar dela i 4 delar
♦ 1 syrligt äpple med skal och kärnor skär 8 delar

 

 

Marinera

Blanda ihop allt och lägg i kycklingen och runt om låt marinera 1 – 6 timmar i kylskåp.

Förbered följande:

♦ Broccolibuketter  från ett huvud
♦ Blomkålsbuketter från ett huvud

Tillagning

Tidsåtgång 4 – 6 timmar

→ Sätt ugnen på 100-125 grader, beroende på hur snabbt du vil ha din mat klar.

→ Fyll kycklingen med bitar av lök, morot, persiljerot och äpple, lägg resten runt kycklingen.
Häll över 2 dl vatten eller kycklingbuljong från tidigare långkok.

→ Ställ in kycklingen i ugnen med lock eller i din crockpot (som har annan tidsåtgång, läs på instruktionerna)

→ När det återstår ca 10 minuter och kycklingen bara är lite rosa längst in mot benen, ta ut formen/grytan och häll över broccoli, blomkål som får värmas upp det sista. Rör om så blomkål och broccoli doppas i spadet. Smaka av och ha ev på mer salt och andra kryddor.

→ Kycklingen är klar när hela kycklingen nått en innetemperatur av 75 grader.
Eller när den rosa färgen in mot kycklingbenen precis håller på att gå över till vitt.

Serveras med en fräsch sallad.

 

Recept på buljong från äppelmarinerad kyckling. Kyckling buljong

Tidsåtgång 2-3 timmar

Det går bra att spara allt i kylskåpet till nästa dag, eller frysa in, tills du har tid att ta hand om det.
Rensa benen från en del kött, det brukar finnas mycket gott kvar runt benen och ryggraden som du kan du använda till ännu en måltid.

Gör så här:

→ Använd skrovet och benrester från middagen, grönsaksrester, lökskal samt spadet.
→ Lägg eventuellt i lite mer morötter, lök och grönt av vad du har.
→ Fyll på med ½ dl äppelcidervinäger som drar ur näringen ur benen och brosket
→ Tillsätt ev 1 dl vatten.
→ Låt sjuda på låg värme i ca 2-3 timmar.
→ Smak av och tillsätt ev lite mer salt och kryddor  som får koka med en liten stund.
→ Sila av buljongen och låt svalna. Om du tycker det är för fett kan du skrapa av fettet och ha det att steka i.

Mer information om buljong.

6 hälsovinster med benbuljong

Att koka benbuljong på andra ben tar längre tid, här kan du läsa receptet.
Recept på benbuljong

Kommentarer

Paleo – Receptet är en bra Paleokost

LCHF – Vid strikt LCHF-kost låter du bli morötterna.
Persiljeroten innehåller mindre mängder av kolhydrater. Se till att du inte får palsternacka som ser likadan ut men är betydligt sötare.

3 färger grönsaker

Jag tänker alltid i regnbågens färger när jag lagar mat, för att tillföra så många antioxidanter som möjligt. 3 färger på din tallrik är ett bra sätt att tänka.
I den här rätten finns orange från morot, rött från löken, vitt från blomkål och grönt från broccoli. Fibrer från äpple och rotfrukterna som är god mat för tarmbakterierna gör det hela ännu nyttigare.

Smaken

Smaken är balanserad med sött, salt surt, beskt och umami för att tilltala och stimulera allas smaklökar.

Tillagning av kålfamiljen

Hetta upp broccoli och blomkål lite snabbt, för att bevara näringen och samtidigt gör upphettningen att du tar bort lite av antinutrieterna som bla hindra upptaget av jod till sköldkörteln.

Närodlat ekologiskt

♦ I Sverige äter vi mycket kyckling och jag vill slå ett slag för hel ekologisk kyckling, så får du mera näring och mindre kemikalier från glada friska fåglar.

♦ Ekologisk kyckling är större och har fått växa längre än vanlig ”köpekyckling” och det smakar mer. Du hittar ekologisk kyckling i matvaruaffären från Bosarp och Reko eller köp direkt från gårdsförsäljning och reko-ringar runt om i landet.

♦ Ja visst är ekologisk kyckling dyrare, men köper du en hel kyckling som är billigare än styckade bitar, och så kan du verkligen ta vara på allt och får alltså ut mer på köpet både äta köttet och samtidigt koka en nyttig buljong på skrovet.  Använd din egen ekologiska buljong och frys in.
Då kan du slänga bort alla dyra fonder och buljonger som du har hemma, de innehåller ofta citronsyra E330 och andra tillsatser som smakförstärkande ämnen och socker.  Läs på innehållsförteckningen.

♦ Synd att det i hela kycklingar inte längre kommer med inkrom som lever, hjärta och hals, men det går att köpa separat. Det går att laga god och väldigt näringsrik mat på det, om inte annat så ger det ännu mer mustighet till buljongen.

♦ Använder du lökskalen som rekommenderas, så tänk på att de behöver vara ekologisk lök, då mycket av miljögifterna finns i skalen.

Fler länkar om antiinflammatorisk kost och näring

Sluta kasta grönsaksblast och skal


MUMS – Mat utan mojs och socker

Marinerad kyckling med gurkmeja

Låt maten bli din medicin!

 

 

Ingalill Vestman
Ingalill Vestmanär ”sjuksköterskan som blev frisk” med hjälp av Må bra cocktailens 5 ingredienser i samband med en autoimmun sjukdom. Hon är legitimerad sjuksköterska och barnmorska samt utbildad ii näringsmedicin och funktionsmedicin för legitimerad vårdpersonal. Idag arbetar hon i egen mottagning både online och på plats i Ystad.

Jag vill gärna boka tid

Du kan boka tid för konsultation inom tex följande områden:

Rådgivning – egenvård och hormonbalansering