Recept på härlig böngryta fylld med antioxidanter

Bongryta

Böngryta med antioxidanter

 

 

En underbart god vegetarisk böngryta fylld med antioxidanter. För att öka mängden antioxidanter är det bra att blanda olika färger av grönsaker. Olika antioxidanter förstärker varandras effekt. Bönor innehåller dessutom bra med fibrer, som fungerar som resistent stärkelse.

Tillaga, ät och njut av näringsrik mat för din hälsa och glädje.

Recept på böngryta för 4 personer

·       1 stor gul lök finhackad

·       2 vitlöksklyftor

·       1 riven morotvegetables

·       1 riven persiljerot

·       1 rivet äpple

·       1 förpackning kidneybönor

·       1 förpackning svarta bönor

·       1 förpackning krossade tomater

·       2 dl kokosgrädde

·       1 chili  ta ev bort kärnor och mellanväggar om det är en stark chili
Kolla hur stark den är och anpassa efter styrkan hur ”hot” du vill ha grytan.

·       1 cm färsk hackad gurkmeja eller ½ tsk pulver  gurkmeja

·       2 cm riven färsk ingefära

·       1 tsk spiskummin

·       ½ tsk kanel eller mortlad kanelstång

·       Kallpressad kokosolja till stekning

·       Grovt oraffinerat havssalt och 8 svartpepparkorn

Till servering:

·       1 tärnad avokado

·       1 dl cashewnötter eller pistagenötter som varit blötlagda över natten, så du får bort antinutrienterna.
Då ökar du upptaget av näringsämnena.
Om du vill kan du rosta nötterna lite lätt, i het panna innan servering

.       1 knippe finhackad färsk koriander eller slätbladig persilja

Tillagning av böngryta:

Skölj bönorna noga flera gånger i vatten.
Stöt grovt havssalt, svartpeppar och kanelstång, i mortel tillsammans med de torra kryddorna.
Fräs lök, vitlök i kokosoljan tillsammans med de stötta kryddorna.
Tillsätt de sköljda bönorna, kokosgrädde, tomater, morot och äpple.
Låt småkoka 15 minuter.

Vid servering

Smaka av med salt och peppar.
Tillsätt ev lite extra ofiltrerad äppelcidervinäger för att få fram något mer syra.
Vid servering lägg över tärnad avokado och cashewnötter och klipp över färsk koriander eller slätbladig persilja

Servera med Kimchi eller andra syrade grönsaker.

Läs mer om antioxidanter.
Sluta kasta grönsaksblast och skal

Du kan läsa mer om Må bra cocktailens antiinflammatoriska kost och hitta fler recept i bloggen:
Mums antiinflammatorisk kost

Exempel på recepten:

Rattatoulle

Antioxidantgryta

_________________________________________________

Den här grytan lagar jag ganska ofta. Den är så god för både smaklökar, matsmältning, magen och tarmen. Den innehåller mängder med antioxidanter som skyddar kroppens celler.
Har du problem med att äta bönor? Laga dem då från grunden genom att blötlägga, skölja noga och fermentera dem innan tillagning och koka dem tiden ut. Se till att du äter något som är rikt på goda mjölksyrebakterier till (surkål, kimchi tex) eller inta rikliga mängder probiotika i tabletter/kapslar i samband med måltiden.

Låt maten bli din medicin!
Ingalill VestmanIngalill Vestman är ”sjuksköterskan som blev frisk” och ”barnmorskan som blev hormonnörd” hon skapade varumärket Må bra cocktail® i samband med att hon blev frisk från en autoimmun sjukdom med sina egna metoder.
Idag arbetar hon med näringsmedicin och funktions medicin.

Boka tid för rådgivning: