Magnesium EKGMagnesium för dygnsrytm och hjärtrytm

Magnesium (Mg) är en mineral och en viktig antioxidant som är livsnödvändig för mer än 300 biokemiska effekter i kroppen allt från hjärtrytm, dygnsrytm, muskel och nervfunktion, ämnesomsättning och hormonbalans.

7 anledningar till att ta magnesium som tillskott:

1. Normaliserar hjärtrytmen och högt blodtryck

Natrium kalium och magnesium i bra balans behövs för att upprätthålla en normal hjärtrytm. Mg hjälper till att hålla blodkärlen smidiga och kan på så sätt reglera ett högt blodtryck.

2. Dygnsrytm och god sömn Woman sleeping in bed

Mg styr sömncykeln och din inre dygnsklocka. Intag av Mg på kvällen ca 30 min innan du ska sova ger en god insomning och en bra nattsömn.

3. Muskelfunktion och Nervsystemet

Mg är en viktig mineral för att nervsignalerna ska fungera i kroppen, det påverkar även muskelfunktionen. Har du spända muskler och muskelkramper kan du ta Magnesiumspray direkt på den spända muskeln.

4. Ämnesomsättning och blodsockerreglering

Mg hjälper insulinets funktion och underlättar därför blodsockerbalansen. Mg styr cellernas förmåga att bilda energi och omvandlar näring till bränsle.

5. Matsmältningen

Mg behövs för tillverkning av enzymer och nedbrytning av proteiner. Viktigt tillskott vid IBS, Mb Crohn och Ulcerös Colit.

6. Hormonbalansen

Viktig för bl.a. sköldkörtelns hormoner T3 T4. Hög kortisolproduktion vid t.ex. stress och hormonell obalans, kräver mycket Mg och brist uppstår snabbt.

7. Stärker skelett och tänder

Mg behövs för kalciumomsättningen och tändernas emalj. Kvoten för intag av Kalcium/Magnesium bör ligga på 2:1. Vanlig svensk kost kan ge en obalans uppåt 15:1. Många läkare känner inte till vikten av Magnesium och D-vitamin utan skriver ut enbart Kalcium vid risk för benskörhet. Äter du Kalcium se till att du får tillskott av Magnesium i rätt kvot.  Komplettera gärna med Magnesium i sprayform på huden, då det har betydligt bättre upptag.

Magnesiumbrist

Man räknar med att ca 30% av svenskarna har brist. Det är vanligt med mindre brister som ger diffusa symtom. Det är en av de mineraler som förbrukas snabbt vid stress, då är det livsnödvändigt med extra tillskott. Brist på Magnesium försvårar upptaget av D-vitamin.

Symtom vid brist:

  • Sug efter choklad
  • Hjärtklappning och arytmier
  • Kramp – såsom restless legs
  • Stört näringsupptag och sämre immunförsvar
  • Varierande eller högt blodsocker
  • Högt blodtryck
  • Trötthet, håglöshet. Vaknar för tidigt och svårt att sova. Påverkar energiomsättningen dag och natt.
  • Benskörhet. Minskad kalciumlagring i skelettet.
  • Njursten. För mkt kalcium i förhållande till Mg kan orsaka njursten.
  • Migrän
  • Depression. Magnesium liknar Litium och hjälper till att tillverka signalsubstansen serotonin.
  • Överaktivitet. Många med ADHD behöver tillskott av Mg.
  • Förstoppning. Mg-oxid kan hjälpa mot förstoppning.

Hur kan man mäta Magnesium?

Det går att mäta Mg genom t.ex. en hårmineralanalys. Brist är svårt att upptäcka via blodprov då Mg finns inne i cellerna.

Tillfällen när Magnesium alltid bör ges som extra tillskott är vid:

  • Vätskedrivande mediciner
  • Höga blodsockervärden
  • Högt alkohol- och läskintag
  • Stress
  • Muskelkramper, hjärtarytmier

Hur mycket magnesium ska jag äta?

RDI – Rekommenderat dagligt intag: 300 mg/dag
OBS endast 30-50% tas upp om du tar Mg i tablettform och resten försvinner ut igen.

ODI – Optimalt dagligt intag
Optimalt dos är ca 500 mg/dag. Vid sjukdom och stress ökar behovet, tillför då uppåt 800-1000 mg/dag.
Magnesium ska tas tillsammans med Zink och B6 för optimalt upptag. Ta alltid Mg ihop med mat.

Vilken sorts magnesium ska jag använda för att få optimalt upptag?

Mg finns i en mängd olika former som tabletter för oralt intag. Äter du kosttillskott, räkna med att det är endast 30-50% som tas upp via tarmen, resten försvinner ut igen.

Välj dessa former av Mg:

Den absolut bästa formen för upptag är kolloidalt magnesium i flytande form. Den kolloidala formen gör att cellerna kan ta upp närmare 98% i jämförelse med kanske max 50% i tablettform. Den kolloidala formen gör att du inte heller behöver komma upp i de höga doserna som nämns nedan för att få effekt. Du hittar kolloidalt magnesium  i shopen.

Dessa former i tablettform anses ha bättre upptag:
Mg-aspartat, Mg-glycinat, Mg-malat, Mg-succinat och aminosyrabundet Mg.
Mg-citrat har också ett bättre upptag men är du känslig för citronsyra av svartmögel, bör du vara försiktig.

Undvik dessa som har ett sämre upptag:

Mg-hydroxid, Mg- klorid, Mg-glukonat, Mg-palmitat, Mg-sulfat, Mg-oxid och Mg-karbonat

Magnesiumspray:

Många får mag-tarm besvär vid ett intag över 500 mg vilket gör att det är bra att kombinera med spray direkt på huden. Transdermalt upptag – via huden, är nämligen närmare 100 %.
10 sprayningar ger ca 180 mg.

Magnesium finns i:Magnesium_pumpakarnor

Mineralsalter som havssalt. Jag rekommenderar ett speciellt magnesiumrikt ofiltrerat havssalt Sel fin Guerande.
Gröna grönsaker
Nypon
Sojabönor, Mungbönor
Vetegroddar, Bovete
Sötmandel, Jordnötter, Cashewnötter, Pumpafrön, Sesamfrön, Solrosfrön
Makrill, Räkor
Mörk choklad

Varför har så många magnesiumbrist?

Stress och medicinering samt obalans i magtarmkanalen gör att vi har ett sämre upptag av Mg. Magnesium finns naturligt i våra jordar och är tyvärr en av de mineraler som har utarmats på grund av odling och besprutning. Idag har man förstått att Mg ökar tillväxten på grönsaker vilket gör att det finns hopp på sikt om en ökning i vår mat. Fram tills dess får vi äta magnesium som kosttillskott och välja sådan mat med högre innehåll. Vegetarisk kost innehåller betydligt mer Mg än svensk husmanskost.
1dl mandel bör ge dig ett skapligt intag av Mg om du mår bra i mag-tarmkanalen.

Läs mer här:

Magnesium räddar livMagnesium deficiensy warning signs

Var kan jag beställa och få råd om Mg?

Minplex-B med Magnesium
Magnesiumspray
Hårmineralanalys
Rådgivning – ingalill@vipconsulting.se

Kommentar från Ingalill Vestman

Själv tar jag Magnesium både som kosttillskott varje dag och i form av 20 sprayningar på magen, varje kväll, då sover jag gott. Givetvis tar jag D-vitamin också i större doser.

Låt maten bli din medicin!

Ingalill Vestman
Ingalill Vestman är ”sjuksköterskan som blev frisk” med hjälp av Må bra cocktailens 5 ingredienser.
Hon beskriver sig själv också som ”barnmorskan som blev hormonnörd”.
Idag bloggar hon om komplementär medicin och hjälper andra att uppnå optimal hälsa med hjälp av Mental Träning, Mat, Hormonbalansering, Motivation och Fysisk rörelse.

För rådgivning kontakta Ingalill Vestman