Magnesium för dygnsrytm och hjärtrytm

Magnesium EKG

Uppdaterad 20200905
Magnesium (Mg) är en mineral och en viktig antioxidant som är livsnödvändig för mer än 300 biokemiska effekter i kroppen allt från hjärtrytm, dygnsrytm, muskel och nervfunktion, ämnesomsättning och hormonbalans. Det fungerar som ett tändstift för nästan alla kroppens metaboliska, energiuppbyggande funktioner. Det mesta av magnesiumet finns i skelettet och tänderna, det finns 18 gånger mer magnesium i hjärtmuskeln jämfört med i blodet.

7 anledningar till att ta magnesium som tillskott:

1. Normaliserar hjärtrytmen och högt blodtryck

Natrium, kalium och magnesium i bra balans behövs för att upprätthålla en normal hjärtrytm. Mg hjälper till att hålla blodkärlen smidiga och kan på så sätt reglera ett högt blodtryck.

2. Dygnsrytm och god sömn Woman sleeping in bed

Mg styr sömncykeln och din inre dygnsklocka. Intag av Mg på kvällen ca 30 min innan du ska sova ger en god insomning och en bra nattsömn.

3. Muskelfunktion och nervsystemet

Mg är en viktig mineral för att nervsignalerna ska fungera i kroppen, det påverkar även muskelfunktionen. Har du spända muskler och muskelkramper kan du ta Magnesiumspray direkt på den spända muskeln.

4. Ämnesomsättning och blodsockerreglering

Mg hjälper insulinets funktion och underlättar därför blodsockerbalansen. Mg styr cellernas förmåga att bilda energi och omvandlar näring till bränsle.

5. Matsmältningen

Mg behövs för tillverkning av enzymer och nedbrytning av proteiner. Viktigt tillskott vid IBS, Mb Crohn och Ulcerös Colit.

6. Hormonbalansen

Viktig för bl.a. sköldkörtelns hormoner T3 och T4. Hög kortisolproduktion vid t.ex. stress och hormonell obalans, kräver mycket Mg och brist uppstår snabbt.

7. Stärker skelett och tänder

Mg behövs för kalciumomsättningen och tändernas emalj. Kvoten för intag av Kalcium/Magnesium bör ligga på 2:1. Vanlig svensk kost kan ge en obalans uppåt 15:1. Många läkare känner inte till vikten av Magnesium och D-vitamin utan skriver ut enbart Kalcium vid risk för benskörhet. Äter du Kalcium se till att du får tillskott av Magnesium i rätt kvot.  Komplettera gärna med Magnesium i sprayform på huden, då det har betydligt bättre upptag.

Magnesiumbrist

Man räknar med att ca 30% av svenskarna har brist. Det är vanligt med mindre brister som ger diffusa symtom. Det är en av de mineraler som förbrukas snabbt vid stress, då är det livsnödvändigt med extra tillskott. Brist på Magnesium försvårar upptaget av D-vitamin.

Symtom vid brist:

  • Sug efter choklad
  • Hjärtklappning och arytmier
  • Kramp – såsom restless legs
  • Stört näringsupptag och sämre immunförsvar
  • Varierande eller högt blodsocker
  • Högt blodtryck
  • Trötthet, håglöshet. Vaknar för tidigt och svårt att sova. Påverkar energiomsättningen dag och natt.
  • Benskörhet. Minskad kalciumlagring i skelettet.
  • Njursten. För mkt kalcium i förhållande till Mg kan orsaka njursten.
  • Migrän
  • Depression. Magnesium liknar Litium och hjälper till att tillverka signalsubstansen serotonin.
  • Överaktivitet. Många med ADHD behöver tillskott av Mg.
  • Förstoppning. Mg-oxid kan hjälpa mot förstoppning.

Hur kan man mäta Magnesium?

Det går att mäta Mg genom t.ex. en hårmineralanalys. Brist är svårt att upptäcka via blodprov då Mg finns inne i cellerna.

Tillfällen när Magnesium alltid bör ges som extra tillskott är vid:

  • Vätskedrivande mediciner
  • Höga blodsockervärden
  • Högt alkohol- och läskintag
  • Stress
  • Muskelkramper, hjärtarytmier

Hur mycket magnesium ska jag äta?

RDI – Rekommenderat dagligt intag: 300 mg/dag
OBS endast 30-50% tas upp om du tar Mg i tablettform och resten försvinner ut igen. Det gör att du kan behöva dosera ännu högre.

ODI – Optimalt dagligt intag
Optimalt dos är ca 500 mg/dag. Vid sjukdom och stress ökar behovet, tillför då uppåt 800-1000 mg/dag.
Magnesium ska tas tillsammans med Zink och B6 för optimalt upptag. Ta alltid Mg ihop med mat.

Vilken sorts magnesium ska jag använda för att få optimalt upptag?

Mg finns i en mängd olika former som tabletter för oralt intag. Äter du kosttillskott, räkna med att det är endast 15-50% som tas upp via tarmen, resten försvinner ut igen. Olika former tolereras olika väl.

Lös mage av magnesium.

Magnesiumbisglycinat tolereras bättre än andra former, vilket kan underlätta reaktioner med lös mage vid intag av magnesium. Andra former kan påverka magen, men det är ofta en dosfråga som man får testa sig fram till.

Olika former av Magnesium:

Optimalt upptag

Det bästa upptaget sker transdermalt, alltså via huden med magnesiumspray. Det gör att upptaget optimeras till närmare 100 %. När magnesium tas oralt i tablett/kapselform minskar upptaget till mellan 15-50% beroende på vilken form av magnesium som används. Många får mag-tarm besvär vid ett intag över 500 mg vilket gör att det är bra att kombinera med spray direkt på huden.

Olika Mg i tablett/kapsel former

Kroppen har lättare att ta upp kelaterade, organiskt sammansatta former av magnesium. som Mg-citrat, Mg-bisglycinat, Mg-malat, Mg-succinat och Mg-citrat. De har inte den laxerande påverkan på tarmen som oorganiska magnesiumformer som magnesiumoxid.

Magnesium taurat har visat sig stödja normalisering av blodtryck och minska ångest och oro bra.

Olika Magnesiumformer kan ha en synergetisk effekt
Ibland blandas olika former av Mg i samma tablett/kapsel detta för att de kan påverka varandra inbördes och på så sätt ge en bättre effekt. I dessa kan man även hitta blandning av nedanstående Mg:
Mg-hydroxid, Mg- klorid, Mg-glukonat, Mg-palmitat, Mg-sulfat, Mg-oxid och Mg-karbonat.

B6-vitamin är en synergist till Mg och tas därför med fördel tillsammans.

Minplex B innehåller Magnesium med flera viktiga synergister som B6 och Krom med flera.

Magnesium Synergi är en blandning av olika sorters magnesium tillsammans med vitamin B6.

Magnesiumrik mat:Magnesium_pumpakarnor

Mineralsalter som havssalt. Jag rekommenderar ett speciellt magnesiumrikt ofiltrerat havssalt Sel fin Guerande.
Gröna grönsaker
Nypon
Sojabönor, Mungbönor
Vetegroddar, Bovete
Sötmandel, Jordnötter, Cashewnötter, Pumpafrön, Sesamfrön, Solrosfrön
Makrill, Räkor
Mörk choklad

Varför har så många magnesiumbrist?

Stress och medicinering samt obalans i magtarmkanalen gör att vi har ett sämre upptag av Mg. Magnesium finns naturligt i våra jordar och är tyvärr en av de mineraler som har utarmats på grund av odling och besprutning. Idag har man förstått att Mg ökar tillväxten på grönsaker vilket gör att det finns hopp på sikt om en ökning i vår mat. Fram tills dess får vi äta magnesium som kosttillskott och välja sådan mat med högre innehåll. Vegetarisk kost innehåller betydligt mer Mg än svensk husmanskost.
1dl mandel bör ge dig ett skapligt intag av Mg om du mår bra i mag-tarmkanalen.

Läs mer här:

Magnesium räddar livMagnesium deficiensy warning signs

Var kan jag beställa och få råd om Mg

Minplex-B med Magnesium
Magnesiumspray
Hårmineralanalys

Boka tid för rådgivning:

Kommentar från Ingalill Vestman

Själv tar jag Magnesium både som kosttillskott varje dag och i form av 20 sprayningar på magen, varje kväll, då sover jag gott. Givetvis tar jag D-vitamin också vilket hjälper immunförsvaret och ger effekt på skelett och tänder.

Låt maten bli din medicin!

Ingalill Vestman
Ingalill Vestman är ”sjuksköterskan som blev frisk” med hjälp av Må bra cocktailens 5 ingredienser.
Hon beskriver sig själv också som ”barnmorskan som blev hormonnörd”.
Idag bloggar hon om komplementär medicin och hjälper andra att uppnå optimal hälsa med hjälp av Mental Träning, Mat, Hormonbalansering, Motivation och Fysisk rörelse.