Vad kan jag äta istället för bröd och pasta, ris och potatis?

ata-istallet-for-brod-och-pasta

Smörfrästa vaxbönor med ekologiskt kött och svamp

I Må bra cocktailens antiinflammatoriska kost MUMS avråder vi från att äta gluten och för mycket kolhydrater som är inflammationsdrivande och höjer blodsockret.
Vad kan jag då äta istället för bröd och pasta?
Jag får den frågan ofta i början, när någon ska ställa om kosten.

Det viktigaste är att tänka om. Att ändra något så radikalt som att ändra kost, är utmanande och ställer vanor och rutiner upp och ner. För en del känns det helt omöjligt och otänkbart. Kanske du inte ens behöver ersätta dessa saker i din kost utan äta på ett annat sätt? I Må bra cocktailens recept i bloggen hittar du goda maträtter.

Här är ändå några tips och recept på det du kan äta istället för bröd och pasta, ris och potatis.

Bröd

Strunta i glutenfria recept med mixblandningar, rismjöl och majsmjöl. De innehåller för mycket kolhydrater och majsen är ofta GMO. Du kan använda ägg och lite mandelmjöl och kokosmjöl. Men överdriv inte det heller, lagom är bäst.
Klicka på länkarna nedan så kommer du till recepten:

Äggmuffins

Äggmuffins

♥ Äggmuffins 

♥ Zucchinimuffins 

♥ Blomkålspizza

♥ Frökex 
Ät måttligt av dessa.

♥ Hamburgerbröd:
Stek egen hamburgare garnera med lök, tomat, ost och hemgjord osötad ketchup och lägg mellan blad av isbergssallad eller hattar av portabella svamp.

Pasta

♦ Marinerad zucchini pasta

♦ Rättikaspiraler  Rattika med tomatsas

♦ Spagettipumpa  Du kan även göra spiraler av Spagettipumpa. Det går att dra ut med en gaffel eller köra i en spiralmaker.

♦ Strimla vitkål  fräs och ät som pasta

Ris

♣ Blomkålsris  Mixa eller riv blomkål och koka istället för ris.

Potatis  Falsk potatissallad

♥ Falsk potatissallad  på zuchini

♥ Gratäng 
Gör gratäng på rättika, majrova eller svartrötter.
Skär i slantar och ångkoka tills de är lite mjuka.
Varva med lök, vitlök och ev riven ost och salt. Häll över lite 40% grädde och grädda i ugnen tills grönsakerna känns helt mjuka. Tänk på att dessa grönsaker inte drar till sig vätska som potatis gör.

♥ Pommes frites
Smörstek vita brytbönor eller vaxbönor i rikligt med ekologiskt smör tills bönorna fått lite färg och salta över.

♥ Blomkålsmos
Koka blomkål i mindre bitar tills den är mjuk. Pressa eller mixa till ett mos. Låt vätskan rinna av och häll i moset i en kastrull med brynt smör och häll över lite grädde till önskad konsistens.

 

Tips under perioden av tillvänjning av att inte äta bröd och pasta, ris och potatis.

Tänk att inte få äta bröd, pizza och paj!
I början är det en omställning. Efter hand blir det allt lättare att tänka bort bröd och pasta. Komponera egna recept och låt tillvänjningen ta tid.

Sluta förhandla.
Det tuffaste är för den som är sockerberoende. Den vill gärna förhandla: ”Något lite kan jag väl ändå få äta?” Man ska väl ändå få unna sig något? Ja du kan unna dig det du mår bra av, och efter ett tag blir det helt naturligt att du äter det du mår bra av inte det suget vill. Det går snabbare och enklare än du tror, ända tills du ”hoppar över skaklarna” och äter något med snabba kolhydrater igen. Då startar suget som ett ”brev på posten” och det blir tuffare än någonsin. Det är då många ger upp. Gör inte det. Ta nya tag och vänj dig vid tanken, att du inte kan äta snabba kolhydrater, även om din omgivning gör det.

Sluta tycka synd om dig.
Det är ingen ide att tycka synd om dig själv. Det spelar ingen roll för umgänget att du äter annat än de andra gör, ni kan ha lika trevligt ändå. Gläds över att du ger dig själv det du mår bra av för din hälsa. Tänk på hur du vill må och skapa målbilder för din hälsa.